Напишете дума/думи за търсене

Синдром на лъскавия предмет - не всичко, което блести, е злато

Били ли сте някога заслепени от някого и след това наистина разочаровани от него? Случвало ли ви се е да следвате сляпо цел, която не ви е довела до никъде? Тези явления имат име и обяснение.

Наричат се синдром на лъскавия предмет, който определя преживяване, при което се чувствате запленени от феномен, който в момента е модерен. За известно време ставате обсебени от него до степен да не обръщате внимание на нищо друго. По-късно откривате, че тази идея, концепция или човек не са били толкова невероятни, колкото сте си мислили. И съвсем закономерно идва разочарованието.

Често друг „ярък обект“ скоро се появява на хоризонта и първият губи своята привлекателност.


Ако е лъскаво и изглежда добре, значи е така
В света на бизнеса синдромът на лъскавия предмет се появява с висока честота. Той оформя тенденцията, при която предприемачът започва проекти, оставяйки се да бъде увлечен от идеите си. Той обаче не оценява рисковете или осъществимостта и устойчивостта на това, с което се е захванал. Неговата идея просто му изглежда толкова брилянтна, поради простия факт, че е модерна и толкова много хора говорят за нея. По този начин получава валидация от околните. Следователно, той смята, че разполага с голяма сделка, но въпреки това впоследствие се проваля.

Същото се случва и в личната сфера. Колко пъти сте срещали някого, който ви е заслепил с начина си на живеене, но след известно време сте открили, че не е този, за който сте го мислили? Това е така, защото вашата реалност е обитавана от безкрайни лъскави предмети (концепции и хора), които ви заслепяват със своя чар. Но в крайна сметка те се оказват напълно безполезни и разочароващи.

Сложната част от синдрома на лъскавия предмет е, че и парите, и времето в крайна сметка се губят. Освен това индивидът изпитва голямо разочарование поради това, че не е по-разсъдлив, внимателен и аналитичен.

Какво се крие зад синдрома на лъскавия предмет?
Това е сравнително често срещано поведение, което е обозначено като неклинично и следователно непатологично.
Въпреки че не е психологически проблем, по правило зад тези хора, които се увличат по идеи, които се оказват неуспешни, се крие импулсивността. Това предполага тенденцията да се действа без предвидливост или размисъл.

Тъй като днес има толкова много ситуации, които са доминирани от стимули и разсейващи фактори, синдромът на лъскавия предмет е по-често срещан от всякога.

Много от новините, идеите и съобщенията, които достигат до нас чрез социалните медии, могат да ни засенчат и в крайна сметка да се окажат напълно подвеждащи.

Не всичко, което блести, е злато
Макар да сме чували тази поговорка, доста често си мислим, че лъскавотията, която ни заобикаля, е от чисто злато, докато в повечето случаи си е чисто и просто един обикновен месинг.

Да се оставим да бъдем засенчени от инфлуенсъри и техните послания, фалшиви новини и тенденции, които в момента са на мода, е напълно нормално. Но не всичко, което ни попадне, е от полза за нас. Точно обратното, може да бъде вредно.

Например някои хора спазват диети, които в крайна сметка се отразяват на здравето им. Мнозина се увличат от поп психологията без научни доказателства, които обещават да ги научат как да постигнат това, което искат. Други срещат хора, които не са тези, за които се представят, а четвърти започват проекти, оставяйки се да бъдат увлечени от тенденции, които едва продължават няколко дни.

Как може да се предпазите от синдрома на лъскавия предмет?
Критичното мислене е спасителен пояс в среда, която става все по-дифузна, сложна и пълна със светлини, които заслепяват.

Ние имаме отговора
Отговорът е в нашите ръце. Може да натиснем спирачката на опиянението от танцуващите светлини. Просто трябва да сме предпазливи, аналитични и търпеливи. Това е така, защото сред огромното количество информация, с която се сблъскваме ежедневно, винаги ще има интересни факти и хора, на които си струва да обърнем внимание. Просто трябва да тренираме критичния си поглед.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
X