Напишете дума/думи за търсене

Консуматорство - допринасящи фактори и последствия от тази зависимост

Напредъкът в технологиите ни позволи бърз и лесен достъп до широка гама от продукти, които улесняват живота ни по много начини, но също така ни подканват да се отдадем на безотговорен стил на потребление, който вреди както на икономиката, така и на здравето ни.

Повечето от нас са консуматори, до известна степен. Изглежда присъщо на средата, в която сме потопени днес. Има обаче хора, които са превърнали консуматорството в начин на живот, без да осъзнават негативните последици, които може да има. Но какво мотивира консуматорството?

Допринасящи фактори
• Консуматорското общество възниква в началото на ХХ век благодарение на индустриализацията и увеличеното производство. От този момент нататък стана много по-лесно да имаме бърз и лесен достъп до множество продукти. Тази тенденция продължава да нараства.
• Постоянната рекламна бомбардировка, на която сме подложени, ни насърчава да консумираме, независимо от реалните ни нужди. Техниките за продажби и невромаркетинг също стават все по-ефективни.
Има силен социален натиск да се купуват и консумират стоки и услуги. Всъщност идеята за успех и щастие е свързана със способността за потребление и това засяга всички нас в по-голяма или по-малка степен. Консуматорът измерва стойността си с вещите, които притежава.
• Предлагат се средства за плащане като купони, промоции, заеми и кредитни карти.
• Установени са определени дати, които се въртят директно около придобиването на стоки и услуги. Преди Коледа, Свети Валентин или прочутия Черен петък консуматорството рязко нараства.
• Много от продуктите, които се генерират, са с ниско качество и кратък срок на годност. Това ни принуждава постоянно да придобиваме нови стоки.

Какви са хората консуматори?
Имайки предвид средата, в която живеем, е трудно да не се съблазним от предложението неуморно да купуваме и консумираме. Има обаче индивидуални различия и някои хора са особено склонни към тези ексцесии.

1. Тяхната самоличност е свързана с притежанията им
Консуматорите пряко свързват стойността си с притежанията си. Те чувстват, че колкото повече имат и колкото повече придобиват, толкова по-успешни, ценни или важни са.

Освен това много от тези хора свързват самоличността си с определени продукти. Това е съвсем естествено, тъй като една особено важна маркетингова стратегия е свързването на марка с определена идеология, ценности или стил на живот. Така, когато купим нещо от нея, ние се чувстваме част от тази група. На практика ние се идентифицираме с идеята, която ни е продадена. Apple е един от най-големите поддръжници на тази идея.


2. Те са склонни да се сравняват
Тъй като придават голямо значение на покупателната способност и притежанията, консуматорите използват този критерий, за да се сравняват с хората около тях. Чувстват, че трябва да имат всичко, което им диктува обществото. Най-добрият смартфон, най-доброто превозно средство, най-модерните дрехи и т.н. Това означава , че се чувстват разочаровани и отхвърлени, когато видят, че другите имат нещо, което им липсва.

3. Използват пазаруването, за да регулират емоциите си
Това е една от най-важните характеристики на консуматорите. Те прибягват до пазаруване, за да се справят с негативните си или неудобни настроения. Точно както има хора, които се обръщат към храна, интензивни упражнения или употреба на вещества, тези хора се чувстват по-добре, когато купуват и консумират.

Въпреки това, както в останалите примери, този вид благосъстояние (предизвикано от освобождаването на допамин и серотонин) е само временно. Когато приключи, може да се появи чувство за вина, което да увеличи първоначалния дискомфорт.

4. Те са импулсивни
Често тези индивиди имат липса на контрол върху импулсите и изпитват трудности при планирането, организирането и предвиждането на последствията. Те са водени от незабавно удовлетворение и могат да изпаднат в дългове или в огромни финансови проблеми поради импулсивността си.

Склонни са да купуват импулсивно, за да изпитат чувство на незабавно удовлетворение.

Последиците от консуматорството
Прекомерно потребителския начин на живот не само засяга личните финанси, но и психическото и емоционалното добруване.

Покупките могат да бъдат направени в опити за запълване на емоционални празнини или за преодоляване на вътрешни конфликти, с които не знаем как да се справим. В най-тежките случаи това може да доведе до реална зависимост.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
X