Психолозите и лекарите отдавна се интересуват от видовете умения, които човеците имат още преди раждането.
Как се развива плодът, докато е в утробата на майката? Какви ограничения му налагат развиващите се сетива? Кога започва да се учи?
Бременност: период на учене и емоционална привързаност
Хормоните на стреса и щастието на майката достигат до бебето.
Биенето на сърцето на майката и звукът на нейните черва са първите звуци, които бебето чува. Детето и майката обаче не са свързани само чрез сетивата.
Когато бременна жена се смее на глас или се ядоса и кръвоносните й съдове се свиват, детето й преживява нещо подобно. Това е заради свързаността им чрез плацентата и пъпната връв.
Поради физическото единство майката влияе много повече върху развитието на детето си в този период, отколкото бащата. Начинът, по който живее, какво яде и как се чувства, се отразява на бебето и особено на развиващия се мозък.
Колкото по-зрял е организмът, толкова по-чувствителен е към външни влияния. Това е като да учиш език. Колкото по-млад си, толкова по-бързо го научаваш. Тъй като плодът е толкова възприемчив по време на бременност, изследователите говорят за процеса на „фетално програмиране“ - хипотеза, формулирана от Баркър през 1980 г.
Фeтално програмиране
Това програмиране се състои от процес на адаптация. Хипотезата твърди, че някои фактори на околната среда и хранене променят пътищата на развитие в пренаталния период на растеж.
По време на феталното програмиране мозъкът се формира, хормоналните контролни вериги се регулират и четенето на гени се адаптира по такъв начин, че определени черти на характера вече са в процес при раждането. Това може да повлияе на постнаталния метаболизъм и податливостта към определени заболявания.
Според тази хипотеза дали бебето е склонно да бъде тихо или активно и дали пие много или малко, зависи отчасти от времето им в утробата.
Умения, които са установени преди раждането
Новородените деца могат да бъдат надарени с голяма колекция от когнитивни предразположения, които им позволяват да извличат и представят инварианти в тяхната среда. Този статус на „компетентно бебе“ до голяма степен се дължи на развитието на две техники. Това са техниката на преференциалния поглед и техниката на привикване.
1. Обръщат внимание на звуците на родителите си
Новородените могат да разпознават познати гласове и мелодии. Към края на бременността те вече обръщат внимание на звуците, които чуват.
В няколко проучвания изследователите са използвали ултразвук, за да видят как бебетата реагират на звуци. Например, когато бебетата чуят родителите си да говорят, те временно се „успокояват“ и забавят движенията на тялото си за няколко секунди.
2. Могат да разпознават гласовете на майките си
В експеримент, проведен само 12 часа след раждането, изследователите четат на бебетата аудиоприказка, прочетена от два души. Единият читател е непознат, а другият е собствената им майка.
На всяко бебе била дадена залъгалка, която да суче. Ако бебето искало да продължи да чува гласа, то просто продължавало да суче. За да спрат четенето на историята, бебетата спирали сукането за две или повече секунди.
Бебетата показали ясно предпочитание: прекарали повече време в слушане на майка си.
3. Те са в състояние да разпознават мелодии
В друго проучване учените помолили бременните жени да слушат записи на песента „Twinkle, Twinkle, Little Star“ няколко пъти на ден. Малко след раждането изследователите изпели песента на бебетата и измерили електрическата активност в мозъците на новородените.
В допълнение, експертите използвали контролна група от новородени, които не били подложени на пренатални музикални сесии. Резултатите показали, че бебетата, които слушали „Twinkle, Twinkle”, показвали невронни признаци, че са запознати с мелодията. Бебетата в контролната група не демонстрирали никакви признаци на разпознаване.
4. Те могат да избират отделни думи от речеви поток
Тридневните бебета са в състояние да избират отделни думи от непрекъснат речеви поток.
Как правят това? Изследователите посочват два начина като вероятни.
• Първо, новородените вероятно разчитат на интонационния и музикален характер на речта. Понякога подчертаваме думи с промени във височината. Бебетата използват това като подсказка за откриване на границите на думите.
• Второ, изглежда, че новородените също откриват статистически асоциации. Те проследяват общи модели в начина, по който езикът комбинира звуци, за да образува думи. С достатъчно данни бебе, което слуша английски, може да забележи, че повечето думи завършват на съгласни.
Новородените не се увличат от езика, мозъците им просто се опитват да го осмислят. Те обръщат специално внимание на бавния, повтарящ се, мелодичен регистър, който използваме, когато говорим с тях.
Това е така, защото е по-трудно да се осмислят речта, когато е бърза и монотонна.
Следователно, когато говорим по-мелодично и променяме тона си, сме по-способни да привлечем вниманието на новороденото.
5. Опитват се да дешифрират визуалния свят
Малките бебета не виждат много добре. Всъщност зрението им е замъглено и те все още не са развили добро възприятие за дълбочина. Въпреки това новородените се интересуват изключително от визуални стимули, особено от гледки, които предполагат движението на живо същество.
Коментари (0)
Вашият коментар