В митологията на повечето общества героят е някой специален, който въплъщава най-свидни ценности на тяхната култура. Те са идеализирани модели на човешкото същество и служат като пример за всяка отделна общност. Идеята за героизъм създава и литературна схема, в която обикновено някой открива, че притежава изключителни способности.
В действителност обаче героят е някой, който се откроява с това, че е извършил необикновен подвиг, който изисква смелост. Това обикновено включва излагането му на опасност, за да се спаси някого от
катастрофална ситуация.
"Най-смелата гледка в света е да видиш човек, който се бори срещу неблагополучието."
-Сенека-
Геройство - неточно понятие
Артър Аш, професионален спортист, определя героизма със следните термини: „Истинският героизъм е забележително трезвен, много недраматичен. Това не е желанието да надминете всички останали на всяка цена, а желанието да служите на другите на каквато и да е цена.”
„Проектът за героично въображение” е организация с нестопанска цел, която се стреми да популяризира героизма на хората в ежедневието. За тази организация героизмът предполага не само поведение с изключителна щедрост, но и изключително висока морална стойност.
Гледната точка на психологията
Филип Зимбардо е може би най-емблематичният психолог в областта на социалната психология. За него героизмът се определя като постоянна грижа за нуждаещите се. Той смята, че основната мотивация на тези изключителни същества, героите, се крие в техните морални принципи. Доколкото те нямат нищо против да рискуват собствения си живот, за да помагат на другите.
Скот Т. Алисън и Джордж Р. Гьоталс, професори по психология в Университета в Ричмънд, провеждата няколко проучвания. След няколко анкети те установяват, че героите са склонни да се възприемат като морални и компетентни хора.
Те успяват да определят, че според това възприятие качествата, които отличават героя, са интелигентност, сила, издръжливост, безкористност, харизма, надеждност и вдъхновение.
Като правило, хората вярват, че това са характеристиките, които по същество определят героя.
От прототип до концепция
Психолозите Илейн Л. Кинсела, Тимъти Д. Ричи и Ерик Р. Игоу са автори на няколко статии и книга по темата за героизма. В своите произведения те отбелязват, че няма определение за термина герой или героизъм. Това, което обаче съществува, е прототип, дефиниран от няколко характеристики. Това са смелост, почтеност, честност, защита, алтруизъм, жертва, решителност, спасителност, както и да бъдат полезни и вдъхновяващи.
За хуманистичния психолог Франк Х. Фарли има няколко типа герои. В този смисъл променливата „участваща жертва“ се счита за основна за определяне на категорията, към която принадлежи всеки герой.
Фарли твърди, че може да бъдете герой с главно „Г“ или герой с малки букви.
• Герои с главна буква биха били онези, които са в състояние да преценят правилно с риска в ситуации, когато това е важно.
• Герои с малка буква практикуват героизма като философия на живота, в която те се добавят малко по малко в живота на другите. Те се грижат за незначителни детайли и са наясно, че с най-малкия жест могат да накарат другите да се чувстват по-добре.
Факторите на героизма
Фарли посочва, че има два основни фактора, които съпътстват всеки акт на героизъм. От една страна, има готовност да се поеме риск. От друга страна, това е самият щедър акт. Тези хора поставят ресурсите си в услуга на другите, въпреки че понякога това може да противоречи на техните „по-егоистични“ интереси.
Има и героизъм спрямо роднините. Тази концепция се нарича „родителски подбор“ и е свързана с оцеляването на тази конкретна група. Много хора симпатизират социалния си кръг от хора с очакването, че в бъдеще те ще им върнат услугата. Това е известно под името „реципрочен алтруизъм“.
Има и модалност, наречена „ситуационна“, при която обстоятелствата в момента изискват незабавна намеса. Може да се каже, че това е рефлекторна реакция на евентуалност. Това е най-близкото до героизма.
Коментари (0)
Вашият коментар