Напишете дума/думи за търсене

Ефектът на Венера – що е то?

Замисляли ли сте се защо художниците използват огледала в картините си?
Оптичните ефекти в произведения на изкуството са били и са широко използван ресурс. С тях художниците се стремят да стимулират сетивата и да накарат зрителите да се задържат още известно време, съзерцавайки картините им.

Кой гледа Венера в картините на Веласкес или Веронезе? Самата тя? Зрителят? Или отражението на художника? Всъщност това е оптична илюзия, която се нарича Ефектът на Венера.

Тя надхвърля факта за създаване на впечатление, а е част от психологията на възприятието. Това се отнася до начина, по който художниците манипулират наблюдателите на своите произведения, така че те получават погрешно впечатление за дадено нещо.
Това погрешно възприятие означава, че това, което виждате отразено в огледало, не е това, което е в действителност, или това, което очаквате да видите.

Надценявайки това, което виждате в огледалото
Очевидно очаквате отражението си в огледалото, преди то да се появи. Например, заставайки под определен ъгъл, а не директно пред огледалото, най-вероятно погрешно ще предвидите кога за първи път ще започнете да виждате отражението си.
Според проучването това е известно като ранна грешка. Това означава, че вместо да вземете предвид перспективата, смятате, че огледалото може да отразява само частта от стаята, равна на неговата ширина.

Няколко проучвания са изследвали този ефект. Едно от тях твърди, че художниците умишлено манипулират изображения, за да създадат впечатление, което оставяте, когато се погледнете в огледалото. Някои изследователи предполагат, че изобразените в огледалата глави на Венера са твърде големи пропорционално на лицата й. Освен това тази Венера трябва да бъде поне половината от размера на огледалото.

„Ние виждаме само това, което искаме да видим; ние чуваме само това, което искаме да чуем. Нашата система от вярвания е точно като огледало, което ни показва само това, в което вярваме."
-Дон Мигел Руис-

Кой гледа Венера?
Ефектът на Венера включва визуално представяне на огледало. Огледалото обаче сочи към зрителя на картината вместо към обекта на произведението. Този любопитен ефект е бил използван от художници като Веласкес (Рокеби Венера), Тициан (Венера с огледало) и Веронезе (Венера с огледало).

Нашето разбиране за отраженията в огледалата на тези картини е погрешно. Всъщност Ефектът на Венера се отнася до нашата егоцентричност, като приемаме, че това, което обектът на картина вижда в огледалото, е същото, което виждаме ние.

Най-честото погрешно схващане е да си представим, че Венесите гледат собствените си отражения. Второто е да си представите, че ви гледат. Нито едно от тези предположения обаче не е вярно. Защото в действителност те гледат отражението на художника.

Следователно, ако художниците бяха нарисували тези изображения такива, каквито ги виждаха, ефектите щяха да бъдат по-малко реалистични. Този изненадващ ефект е използван и във филмите и телевизията. Той генерира фалшиви възприятия и създава емоции. И накрая, това ви кара да се замислите доколко това, което виждате в картина и огледало, е вярно.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
X