В днешно време трудно може да си представим живота без телефон.
Благодарение на него се свързваме с хора на другия край на света, чуваме най-любимите си гласове независимо къде се намират, или просто вършим работа.
В началото мобилния телефон беше необходимост, после се превърна в зависимост.
Макар да няма строг протокол при говореното по телефон има няколко правила, чието спазване е израз на учтивост. По това как разговаряте по телефона, съдят в обществото за вашето възпитание и отношение към другите.
Най-често се злоупотребява с телефона на обществени места или в работни помещения, в които са събрани повече хора.
Използвайте го колкото е възможно по-малко и намалете звука на звъненето. Хората, които безпардонно водят нескончаеми разговори на обществени места, без да съзнават, че пречат на околните, неизбежно оставят ужасно впечатление.
Основни правила при водене на разговор
Разговорът приключва този, който е позвънил. Това е идеалният израз на вежливост. Разбира се, ако бързате, а събеседникът ви няма никакво намерение да приключва с изреченията, може да кажете: "Извинявай, сега бързам. Ще ти се обадя по-късно." Същото важи, ако вие сте били инициатор на позвъняването. Затова бъдете кратки.
Винаги питайте този, на когото се обаждате, дали му е удобно да говори сега. Тъй като по телефона се върши и работа, може да се окаже, че другият очаква важен разговор и не може в момента да говори надълго и широко с вас.
Не звънете по всяко време. Преди да се обадите на някого, погледнете часовника. Не е прието да звъните сутрин преди 9 или вечер след 22 часа. Дори и да не спят, хората си почиват. Не е удобно да звъните и в часовете, в които семействата се събират около масата. За много хора обядът и вечерята все още са една традиционна възможност за общуване и тези часове са запазени само за семейството.
Този, който се обажда, трябва веднага да се представи. Ако кажете: "Добър ден, Тони се обажда", ще спестите на другия неудобни ситуации. Защото невинаги познаваме по гласа кой е особено ако не сме записали неговия номер.
Говорете по телефона ясно и не дъвчете. При телефонното общуване гласът е единствената ви връзка с другия. Той трябва да е отчетлив. Никога не яжте, не пушете, не пийте, докато говорите по телефона. Тези звуци са ужасно неприятни за човека на отсрещната слушалка.
Ако сте набрали грешен номер, не затваряйте телефона, без да кажете дума. Това оставя недоразумения в отсрещната страна. В днешните неспокойни времена може да всее и смут. Едно "извинявайте" ще спести неприятни емоции.
Не водете спорове и дискусии по телефона. Това е най-ужасната ситуация, в която може да попаднете, защото нито един проблем не се решава по жицата. Но често емоциите се нажежават и някой затваря ядосан телефона по средата на разговора. Ако не желаете повече да разговаряте, кажете: "Ще затворя, не искам да говоря повече с теб!"
На обществени места водете кратки разговори на тих глас. Околните не са длъжни да знаят семейните ви проблеми или да разбират какъв е бил денят ви. Не се опитвайте да ги въвлечете в разговора. Той трябва да остане между вас и този, който се обажда. Проява на лош вкус е да си търсите публика, на която да демонстрирате нещо.
Служебните телефони са за служебни разговори. Лични разговори се водят само когато е много наложително, по същество и кратко.
Не коментирайте този, който се обажда. Когато в офиса звънне телефонът и обаждането не е за вас, не се провиквайте през бюрата: "Мария, на телефона." Положете внимателно слушалката на бюрото, защото шумът, който ще чуе отсрещният в ухото си, е ужасен. Идете до Мария и й кажете, че я търсят. И докато тя дойде, не коментирайте този, който се обажда или нея самата. Думите ви със сигурност ще бъдат чути, колкото и лоша да е връзката. Да не говорим, че подобни коментари по принцип не са признак на добри маниери.
Не започвайте разговор с въпроса: "Кой го търси?"
Ако телефонът вкъщи звънне и търсят Иван, първо кажете, че го няма, а после питайте кой го търси. Ако направите обратното, ще е съвсем явно, че Иван не е вкъщи само за този, който в момента се обажда. Такава ситуация е конфузна и за двете страни.
На обществени места, пресконференции, тържества и приеми мобилните телефони трябва да са на режим "вибрации". Това ще ви спести неприятни ситуации и ще направите добро впечатление. Ако трябва непременно да се обадите, извинете се и идете някъде встрани.
По време на концерт, в театър, кино или църква телефоните са изключени.
В стая, в която работят много хора, звукът им е намален или са сложени на "вибрации".
Коментари (0)
Вашият коментар