“Човек се ражда много пъти и умира много пъти”, казва художничката днес.
“В Париж познавах само един човек – моя съученичка. Тя ми помогна. Записах Ида на училище, а себе си - на курс по френски”, разказва Ода Жон. Още в първите седмици близки ѝ уреждат среща с галериста Даниел Темплон, който представлява Рой Лихтенщайн и Анди Уорхол. Показва му рисунките си. Той ги обсъжда със сътрудниците си и още същия ден ѝ предлага да ѝ организира изложба, ако успее за месец да нарисува достатъчно картини. “Рисувах денонощно, изпивах литри ободряващи напитки, за да не спя”, споделя Ода за този период.
Изложбата минава с огромен успех – всички нейни картини, рисунки и скулптури са продадени на цени между 30 000 и 45 000 евро за произведение.
Това е и моментът, в който новата Ода Жон се ражда. Тя дори външно се преобразява. Облича се в черно, не слага грим. Не иска външният ѝ вид да отвлича вниманието от творбите ѝ. Иска изцяло да се възползва от това, че в Париж никой не я познава, не я свързват с името Имендорф, нито я дебнат за пикантни подробности. Интересуват се само от картините ѝ.
Днес, 11 години по-късно, Ода Жон продължава да е любима на парижката публика, картините ѝ се откупуват още преди откриването на изложбите ѝ, а успехът ѝ е неоспорим. Преоткриват я и германските медии, за които тя вече не е само младата вдовица на Имендорф, а художничка със световна кариера. Картините ѝ привличат, вдъхновяват, замислят и отблъскват едновременно. Тя рисува предимно хора, но те често нямат лица, а са плетеница от органи и крайници. Винаги имат втори план, картина в картината.
Огряно от щедро слънце русо дете е клекнало върху мраморна колона насред лазурно небе. В ръката си държи спринцовка. Или жена, която нежно прегръща и целува мъж, чието лице е кафява безформена маса. Женско лице в близък план, от носа се стича кръв, а четката я размазва по устните като червило. “Рисувам онова, което е под повърхността, онова, което ни боли, изследвам го докрай, но с нежност и любов”, обяснява тя.
Критиците често казват, че
Ода Жон показва
онова, от което
ни е страх
Но германският ѝ галерист Михаел Фукс не е съгласен. Човек, който рисува така, не изпитва страх, заявява той.
За свой най-доверен съветник и най-честен критик Ода Жон приема дъщеря си Ида. “С нея е интересно да си говори човек, тя наблюдава рисуването ми от съвсем малка и знае кога и какво съм почувствала”, споделя художничката. Ида Имендорф днес е модел, снима се на корицата на десетки световни издания, но смята да се занимава с моден дизайн.
Освен с дъщеря си Ода Жон рядко говори за картините си.
Смята, че казва всичко с четката си. Продължава да прави и скулптури.
Последната ѝ творба
е “Прегръдката”
– бронзова статуя, която отдалеч прилича на Пиета, но като се вгледа човек, вижда, че двете фигури са на една възраст и устните им са слети във вечна целувка. Скулптурата в момента обикаля България, като идеята е да се появява на различни места сред природата и така всеки път да оживява в нов контекст. Посветена е на вечната любов и желанието на Ода е тя да остане завинаги в България в знак на обич към родината, към която тя винаги се завръща.
Коментари (0)
Вашият коментар