Това, че новият директор на национален френски театър е българин, французите все още възприемат като самобитно и дори екзотично събитие. Заявката, която дава с “Танцът Делхи” незабавно го нарежда във висшата лига на европейските режисьори. Защото и в културен, и в политически план, днес България застава категорично на европейската сцена.
Вино от Гаяк минус
2 телефона
“Всеки актьор се чувства ограничен, когато трябва да играе пред публика, която не разбира езика му”, казват актьорите след премиерата. Но режисьорската и сценографската концепция на Галин Стоев и сценографа Никола Тороманов бе подготвена за това предизвикателство предварително. За да се постигне гладък преход във френска среда, симултанният превод е поверен неслучайно на актьора и полиглот Сава Драгунчев, когото Стоев кани за асистент режисьор на спектакъла в края на септември.
“Аз съм най-близо до публиката, буквално ги чувам как дишат, как затаяват дъх, някои подсмърчаха”, разказва Драгунчев. Той прекарва часовете преди излизането на сцената малко встрани от останалите актьори. “Концентрирам се, защото главата ми трябва да работи в синхрон с шест артисти”, казва асистентът на проф. Стефан Данаилов.
И така останалите дни от престоя на българската трупа преминават в репетиции и аплодисменти. Актьорската игра претърпява адаптация с нужната мярка и стил. Всичко сякаш се случва с лекотата на вълшебство, благодарение на детайлното познание на двете култури от страна на Галин Стоев. Появата на българската трупа на сцената очаквано отвежда до триумф. Сблъсъкът на източноевропейския театър с настройките на Западна Европа за пореден път доказва, че изкуството не приема фалш и няма граници, когато залага на истинността и общочовешките ценности. А текстът на Вирипаев е точно това - слово, на което разчита дори театърът, макар и древно изкуство. А Европа отдавна се е научила да цени словото.
След седмица разтърсващи представления на френска сцена към българския екип най-накрая, макар и притеснено, постъпва и неформален въпрос от френските домакини - дали трупата ще се съгласи да се впусне в нощния живот на Тулуза.
“Аааа, не, само работа!” , отговарят единодушно актьорите.
Последното представление в Тулуза беше на 20 януари. До тогава Великолепната шесторка на Народния разполагаше с два свободни дни по изискване на френските синдикати. И докато Владо Карамазов се е заканил да се отдаде на кулинарен туризъм, Радина Кърджилова и Елена Телбис се наслаждават на уютните мезонети и експериментират сами в кухнята. Част от екипа е замислил нещо по-интересно. С гид като полиглота Сава Драгунчев е лесно да стигнеш и до недостъпни места. Като завода на най-големия самолет в света - “Еърбъс А 380”. Придвидливо той направил заявка и справка за самоличностите на актьорите, които се озоваха на борда на грамадната машина. Сред забележителностите на туристическото селце Каркасон и неговия замък, актьорите успяха наистина да уловят честотите на прословутата местна бохема в Тулуза, която е една причините градът да е сочен за най-добро място за живеене през 2018 година.
Коментари (0)
Вашият коментар