Независимо дали празнувате Свети Валентин, дали сте влюбени, дали сте романтици, пътешественици, откриватели, любими, родители, родолюбци, вярващи, бягащи, или просто обичате живота, най-новата им книга „101 романтични места в България“ (изд. Сиела) може да се окаже вашето бягство от сивотата и еднаквостта. За Иван и Елина това е трета книга след първите им "101 Отбивки" и "Нови 101 Отбивки". Те се превърнаха в бестселъри, а Иван и Елина... в родители. За нас е вкусно като чаша вино рано сутринта на Свети Валентин да си поговорим с авторите на най-романтичната, практична и красива книга днес.
Елина, Иван, как започна историята на вашите „Отбивки“?
- Идеята за блога се роди на връщане от едно пътешествие из Родопите през 2011 г. До този момент ние почти не бяхме пътували из България, тъй като нямахме нито кола, нито шофьорски книжки. Първото ни по-голямо пътуване извън София ни отведе в едно малко известно селце – Вишнево. Бяхме смаяни от красотата на родопската природа, за която преди това само бяхме слушали, но не бяхме виждали с очите си. Така решихме да създадем наш собствен блог за открития и пътешествия. Впоследствие, когато разбрахме, че ще имаме дете, решихме да издадем най-доброто от отбивките в книга. Тя пък взе, че стана бестселър. От издателството ни помолиха да напишем продължение. Хората също го очакваха от нас, така че стегнахме отново раниците и тръгнахме на път. Така се появи втората книга. Тя се оказа още по-успешна от първата. И така логично дойде мигът за появата на трета.
Познава ли българинът България?
- Оказва се, че не. Ние сме нагледно доказателство. Преди да открием красотата на Родопите, ние прекарвахме ваканциите си само в чужбина. Следяхме офертите за low-cost полети до Европа и харчехме всичките си спестявания за изучаване на чужди природни забележителности и градове. Сега от дистанцията на времето осъзнаваме колко много сме грешали. България е наистина приказно красива страна. Но малко от младите хора тук го осъзнават. Или поне така беше доскоро – преди да се появят социалните мрежи и сайтове за споделяне на снимки като Facebook и Instagram. Виждаме, че все повече хора се интересуват от красотите на България. Успехът на нашите книги също е доказателство за това – вече има голяма общност от хора, които искат да откриват красиви места в България.
Вярвате ли, че човекът е човек, когато е на път?
- Вярваме, че споделеното пътуване на дълги разстояния скъсява дистанцията между хората. Чрез пътуването те се опознават взаимно, виждат онази част от душата на другия, която преди това е била невидима. В споделеното пътуване човек открива посоката към истинското Аз на човека. Включително към него самия. Както се казваше в една реклама – там, където имаш слаба връзка с интернет, но силна връзка със себе си. Или с любимата.
За колко време стягате багаж?
- Бързо. Нашите пътешествия най-често са уикендови бягства от града. Така че много багаж не е нужен – чифт резервни дрехи, фотоапарат, зарядно и четка за зъби.
Какво променя в живота ни пътуването?
- Изважда ни от зоната на комфорт и ни тласка в непознати територии, където естествено вроденото любопитство на човека води до вълнуващи открития. Среща ни с интересни хора, които те карат да погледнеш през друг ъгъл на живота и дребните проблеми, които ни обграждат. Те някак си те „приземяват“, карат те да си спомниш кои са истински важните неща в тоя живот.
Имахте ли екстремни моменти по време на вашите пътувания?
- Много пъти сме се губили по пътя, заради липса на табели или грешни описания, свалени от интернет. Имали сме и много инциденти с колата. За щастие, без сериозни последствия.
На пазара вече е най-новата ви книга „101 романтични места в България“. Какво да очакват читателите ви от нея?
- Тя е доста по-различна като концепция от предишните. „101 романтични места в България“ е пътеводител за влюбени. Подборката на местата е тематична – включили сме само места, които излъчват романтика, като за първи път даваме и съвети на хората къде да отседнат. В предишните ни две книги целенасочено избягвахме това, за да не ни обвинят в скрита реклама. Сега обаче форматът на пътеводителя е такъв, че предполага включването на места за нощувки. За повечето хора романтиката се свързва с място, на които можеш да намериш уединение с любимия човек през уикенда. А и много от читателите приемаха за недостатък липсата на препоръчани места за спане и храна в първите две книги. Постоянно ни питаха във facebook – препоръчайте къде да спим в близост до тази пещера или водопад. Книгата е и по-голяма и по-луксозна от предишните. Тя е с твърди корици и прилича повече на албум, отколкото на пътеводител, тъй като съдържа много снимки. Според нас този формат осигурява по-пълно читателско изживяване.
Ако някой ви помоли за съвет за „най-романтичното място в България“, където би искал да се ожени, да речем, къде ще го изпратите?
- Някъде в Родопите. Може би Лещен. Или край брега на морето. Например на плажовете край с. Топола. Или пък в някоя от винарните по Долината на Струма, наричана от някои „българската Тоскана“. В книгата има много места, които често служат за декор на сватби.
Кои са най-вашите романтични места?
- Трудно е да посочим само две или три. Точно затова направихме тази книга. Винаги сме си мечтали да имаме такъв пътеводител в колата или на нощното шкафче. Когато ти е най-стегнато на душата, да отвориш на произволна страница и мислено да се пренесеш на някое приказно местенце.
Промени ли се романтиката, след като се появи и третият член на семейството?
- Може би да, тъй като вниманието и любовта ни вече са насочени почти изцяло към него. Нашият син Александър е най-любимата ни „отбивка“. Грижите за него ни оставят по-малко време за нас самите, но поне засега това не е проблем. Щастливи сме заедно.
Кои са те?
Иван Михалев е журналист по професия. Работил е дълги години във вестник „Капитал“, след което става част от екипа на „Вестникарска група България“. Бил е главен редактор на вестник „Труд“ (2013-2014), а сега е търговски директор на пресгрупата.
Елина Цанкова също е журналист по образование. Работила е в предаването „Панорама“ на БНТ. Има и магистърска степен по публични комуникации. Била е част от PR екипа на „Глобул“ (впоследствие „Теленор“), а от близо година е директор на връзките с обществеността на „Девин“.
Коментари (0)
Вашият коментар