Защо ни е необходим WhatsApp, ако имаме СМС? През 2009 г., когато се създаваше месинджър за смартфони, това не бе глупав въпрос. Днес вече никой не пита такива неща. По-скоро обратното: кой все още изпраща СМС при наличието на WhatsApp?
Първоначално всичко беше много хубаво. През 1995 г. технологията, позволяваща да се осъществи приема и предаването на кратки текстови съобщения с помощта на мобилния телефон, стана достъпна в Германия. През 2012 г. тя достигна пикът на своята популярност – 59 милиарда съобщения с дължина на повече от 160 символа бяха изпратени само във Федералната република. От тогава тенденцията започна да залязва: по-малко от 38 милиарда съобщения през 2013 г., през 2014 г. - само 22,5 милиарда.
Според изследването, проведено от консултантската фирма Dialog Consult, през 2015 г. броят на изпратените СМС е бил само една четвърт от обема през 2012 г. Конкурентите на СМС Затова пък днес германците изпращат всеки ден почти 700 милиона съобщения чрез WhatsApp. И това не е единственият конкурент на СМС. Най-голямата в света социална мрежа Фейсбук, която от 2014 г. притежава и WhatsApp, в качеството на още една алтернатива предлага Facebook Messenger, пише БГНЕС.
Това приложение вече изпълнява най-различни „поръчения“ - от плащането на поръчки до повикването на такси. В началото на 2016 г. Facebook Messenger се използваше от 800 милиона души по цял свят. В тази надпревара участва и „Епъл“. Неговата алтернатива на текстовите съобщения чрез телефонна връзка – iMessage – стартира през 2011 г. и работи на iPhone, iPad и компютрите Мас. През 2012 г. се появи на бял свят в Швейцария Threema.
Тази служба поставя акцент на конфиденциалността, уверявайки, че нейният начин за шифриране на съобщенията надеждно защитава комуникациите от чужди очи. След разобличенията на Едуард Сноудън за работата на службите за сигурност в интернет броят на поклонниците на Threema и други подобни „надеждни“ месинджъри рязко се увеличиха. В Китай, където западните служби за обмен на мигновени съобщения често са блокирани, разпространение получиха местни алтернативи на СМС. Количеството на потребителите на услугата WeChat на мрежовия концерн Tencent неотдавна достигнаха 650 милиона – приръст с 39% в течение само на една година. Кой, както и преди предпочита СМС
„Който днес изпраща от мобилния си телефон съобщения или фотографии, използва като правило интернет“, заяви Бернхард Роледер, генерален директор на Федералния съюз за информационни, телекомуникационни и компютърни технологии BITKOM. Според него дори в средносрочна перспектива СМС няма да бъдат напълно изтласкани. Преди всичко възрастните хора и тези, които са свикнали да ги пишат, изпращат текстови съобщения от своите мобилни телефони, пояснява в интервю за ДВ Даниел Бергер, редактор на компютърното списание c't. Освен това, СМС използват много фирми: с тяхна помощ авиокомпаниите и банките изпращат на пътниците билети и еднократни пароли, железопътните компании информират за забавянето на влаковете, а фирмите за доставка – времето на пристигането на пратката.
Въпреки това мобилните оператори вече не могат да печелят от СМС така, както е било в миналото. Макар текстовите съобщения в Германия да струват до 9 цента, клиентите с фиксирани тарифи често не трябва да плащат за тях допълнително. Също така съобщенията, които компаниите изпращат на своите клиенти, като правило, се плащат на едро с големи отстъпки. Времената на милиардните приходи от СМС са в миналото. По данни на Dialog Consult, ако през 2009 г. доходите от текстови съобщения са достигали до 11% от оборота на мобилните оператори, то през 2014 г. - едва около 5%. WhatsApp за бизнеса
Безплатната услуга WhatsApp се планира да бъде внедрена и в бизнес сферата, където до ден-днешен предпочитанията са за есемесите. Съоснователят на компанията Ян Кум заяви в интервю за германската агенция ДПА: „Ако си спомняте, как беше със СМС, то целта беше да се създадат два канала за комуникация – между хората, а също и между компаниите и хората. Първата задача ние /WhatsApp – бел.ред./ изпълнихме, но смятаме, че с втората също можем да постигнем успех“.
Даниел Бергер също вижда потенциал за растеж: „Смятам, че WhatsApp и Facebook Messenger ще се превърнат в платформи предлагащи най-различни услуги, например, запазване на маса в ресторант“. Освен това, WhatsApp по-надеждно ще шифрира комуникацията по своите канали, увеличавайки по този начин шансовете да се превърне в посредник в общуването между компаниите и техните клиенти. В Индия, съобщи Ян Кум, вече съществува фирма, която приема поръчки за сандвичи чрез WhatsApp. Друг малък бизнес продава шоколади чрез неговата платформа. Отделни случаи или началото на голяма експанзия? Самият месинджър естествено се надява да става дума за последното и активно развива инструментите и предложенията, които да помогнат на различните компании ефективно да общуват с клиентите си. За момента предимството на СМС е в това, че „службата за кратки съобщения“ /от англ. SMS - Short Message Service/ работи на всички видове телефони и без достъп до Мрежата. Но рано или късно към мобилния интернет ще се присъедини целият свят. Тогава и това предимство ще изчезне.
Коментари (0)
Вашият коментар