Липса на доверие и „култура на непреодолимост“ са враг на безопасния секс сред младите хора. Това показват резултатите от ново проучване, което разкрива какви са обстоятелствата и погрешните схващания, вследствие на които много млади хора не практикуват безопасен секс.
Задълбоченото изследване е комбинация от анкети и интервюта на млади хора, проведени в продължение на две години. Докладът показва шокиращата липса на знания за сексуално преносими инфекции, нежеланата бременност, както и за отношението на противоположния пол към секса.
Младите са наясно, че трябва да използват презерватив всеки път, но когато моментът настъпи, това правило твърде често бива пренебрегвано. Проучването доказва, че много младежи не са притеснени за последствията от секса без предпазни средства и/или не са достатъчно уверени, за да настояват да използват кондом, което означава че те често поемат рискове, които са наясно, че не бива да поемат.
Общоприетото схващане че, „това няма да се случи точно на мен“ в комбинация с липсата на осведоменост за инфекциите, предавани по полов път, и нежеланата бременност подхранват развитието на така наречената „култура на непреодолимостта“. Изследването е по поръчка на известна марка презервативи.
Фактите са показателни: 40% от сексуално активните на възраст между 16 и 24 години признават, че са правили секс с повече от един партньор без презерватив, а 61% дават утвърдителен отговор, че обикновено не помислят за презерватива до момента, в който той не им потрябва.
Въпреки този често поеман риск, само 14% от анкетираните признават, че сексуално предаваните инфекции са тяхното основно притеснение. По-малко от четвърт споделят, че най-голямото им притеснение от незащитения секс е нежеланата бременност.
Статистиката от отговорите на анкетираните показва какви са мащабите на бариерите пред безопасния секс. Почти половината (48%) от участвалите в проучването смятат, че никой от техните приятелски кръгове не би се заразил с ХИВ и СПИН.
„Миналата седмица правих секс с някого, без да използвам презерватив. Отидох в болницата, взех хапче и проблемът беше решен. Същото е като да имаш настинка“, споделя един от анкетираните. „Мисля, че ХИВ-ът е свързан с поколенията. Нашето поколение не мисли за ХИВ“, е мнението на друг от участниците в проучването.
Durex смята, че проучването и документалният филм са разкрили някои нови методи за преодоляване на тези предизвикателства, които целят да инициират промяна в отношението към безопасния секс. Компанията създава онлайн канал (www.durex.co.uk/WhenItsOnItsOn), осигуряващ практически и честни съвети за секса и връзките на младите хора. Каналът включва практически съвети, статии и клипове на теми, свързани със самоувереността, безопасния секс, полово предаваните инфекции и нежеланата бременност.
Марк Пиърсън, регионалнен бранд директор на марката презервативи, коментира: „Безопасният секс трябва да бъде отговорност и на двамата партньори, но това, което научихме от много млади мъже по време на нашето проучване бе, че жените имат по-ключова роля – случва се това, което те поискат“.
„Младите жени споделят, че независимо, че са наясно, че трябва да настояват партньорът им да използва презерватив редовно, в много случаи двойката не използва презерватив по ред причини. Един от често срещите доводи е, че ако те настояват партньорът им да използва презерватив, това би го отблъснало. Този страх от отхвърляне или убиване на настроението е главната бариера за много млади жени, но ние открихме, че в повечето случаи това изобщо не съответства на реалността. Всъщност е вярно точно обратното", допълва Марк Пиърсън.
"Съществува страх от отхвърляне - просто желанието да ги направят щастливи."
Проучването разкрива, че подходът на над една трета от момчетата е да се опитат да избегнат използването на презерватив, но филмът показва, че много намират за възбуждащи ситуациите, в които това да си с презерватив не подлежи на обсъждане. Всъщност 79% от младите мъже твърдят, че е възбуждащо, когато жените настояват да използват презерватив.
"Аз лично го обожавам. Ако тя извади презерватив, а ти просто си готов да го сложиш....да започваме!"
Durex иска да използва това послание и информацията, достъпна на онлайн канала, за да превърне „моментът с презерватива“ от ситуация, която в момента създава притеснение, в нещо, което е от полза и за двете страни.
Джема Кеърни, диджей по Radio 1 и телевизионна водеща, подкрепя кампанията: „Да си млад човек днес има своите трудности - съществува толкова много обществен натиск, че сексът и връзките могат да бъдат превърнати в минно поле. Кампанията разкрива колко важни и влиятелни могат да бъдат знанието и увереността във вземането на правилни избори. Окуражаването на младежта, особено на младите жени, е нещо, което силно подкрепям, и се надявам, че с малко целенасочено споделяне на информация и напътствия тази кампания ще ни помогне да насърчим придобиването на повече знания и нагласите по отношение секса."
Коментари (0)
Вашият коментар