Всички работодатели мечтаят служителите им да работят повече и по-бързо. Вие обаче трябва да сте наясно, че умението да казвате „не” може да ви помогне да изградите успешна кариера.
Не е необходимо винаги да се съгласявате и да поемате всякаква работа, обяснява Сюзан Нюман, доктор по психология и автор на книгата The Book of No. Според нея, когато казваме не, получаваме възможност да се съсредоточим върху задълженията си. А навикът винаги да казваме „да” може да подкопае репутацията и да навреди на кариерата ни. Когато шефът ни поставя задача, той разчита, че ще я изпълним качествено и навреме – иначе ще ни смята за човек, на когото не може да се разчита. И така, как да развиете умението си да казвате „не” на работното място.
Помислете, преди да поемете нов проект
Очевидно е, че младите служители се захващат с всякакви задачи, като разчитат по този начин да се изявят. Но за хората на по-високи позиции е важно да се научат да филтрират проектите си. Ако поемате огромно количество работа и се справяте успешно, има риск да започнат да ви товарят още повече, без да оценяват постиженията ви. Именно в този момент е важно да се научите да казвате твърдо „не”.
Подреждайте приоритетите си
Преди да кажете „не”, пресметнете какви са задачите ви до този момент и помолете началника си да определи приоритетите. Обяснете му, че не отказвате проекта, а просто се опитвате реалистично да прецените възможностите си. Ако шефът ви натовари с ново задължение, не се страхувайте да отговорите: „С удоволствие ще го направя, но трябва във вторник да направя нещата Х за партньора Y. С колко време ще разполагам за другата задача?”. Постарайте се обяснението ви да е максимално просто и ясно. Когато казвате „не”, се опитайте да смекчите впечатлението от отказа си и ако е възможно, предложете алтернативно решение.
Как да кажете „не”
Направете го в личен разговор, а не по електронната поща. Чрез писмото не може да се долови интонацията и отказът ви може да бъде изтълкуван неправилно. Ако отказвате някакво предложение, предложете свой колега – но само след като предварителен разговор с него. Отделяйте професионалния от личния си живот, особено ако работите в компания, в която колегите общуват и извън работното място. Семейството е добра причина за отказ. По-трудно ще ви упрекнат, ако откажете да свършите спешна задача, за да прекарате известно време с близките си.
Коментари (0)
Вашият коментар