Всеки родител е подготвен за трудните въпросите на детето по различен начин. На някои отговорите им идват отвътре, други цял живот ги търсят, а трети така и не ги намират. Но питанките остават и настояват да получат разяснения. Това е тяхно право и задължение. Щом ги има, значи детето се развива правилно. И мисли.
Замислих се и аз. Не можах да отговоря за любовта. Не бях подготвена, не и в 3-тата година от живота на детето ми. Поех дълбоко въздух и опитах да спечеля малко време с думите: Ами, ти, какво мислиш е любов? Не беше никак честно да отговоря на въпроса с въпрос, но само това можах да формулирам под натиска на изненадата. И ако някой ме беше попитал каква родителска оценка заслужавам за постъпката си, щях да си призная – слаб.
Кога стигнахме до любовта? Пропуснахме няколко раздела от живота и скочихме в дълбокото, без пояс и инструкции за оцеляване.
Докато се чудех дали да подхвана обяснението на любовта откъм поезията или откъм анатомията, малкото човече ме върна в реалността. Пълнеше джобовете си с камъчета и с лекота ми отговори: „Любов е нещо като мазе. Хубаво.” Кратко, ясно и съвсем достатъчно за дете на тази възраст. Моите мисли, разбира се, бяха отишли съвсем напред във времето и признавам, очаквах уточняващи въпроси за пчеличките и птичките. Олекна ми, имам още време да се подготвя по темата и да се явя на поправителен за по-добра оценка.
Подходяща възраст за трудните въпроси няма. Има подходящи за нея отговори.
За малкото дете животът, в това число и любовта, е висок около метър и е нарисуван с пръсти. Не очаква отговори-великани. За да ги разбере, иска летвата на нивото на очите и ушите си, а съдържанието на една врата разстояние и да може да се пипне - като мазето.
Детето в първи клас има съвсем друг поглед към вселената. За него пчеличките са вече насекоми, а щъркелите идват от географски ширини с топъл климат и не носят нищо в човките си. Гледа на света сериозно и има по-високи цели. Мазето е просто мазе, а любовта трябва да бъде обяснена с термини, като в учебник. От къде идва, как се прави.
В пубертета, разбира се, всичко е мазе и почти никой не задава въпроси за любовта. А само за причинно-следствените й връзки.
Най-важното обаче е отговорите на детските въпроси никога да не отсъстват, без значение от възрастта. Ако нямате готови, не замазвайте положението. Извинете се за ненаписаното домашно, подгответе се добре и следващия час станете за изпит по желание. Не претупвайте любовта, преплувайте я заедно с детето си в свой стил и подходящо темпо.
Коментари (0)
Вашият коментар