Напишете дума/думи за търсене

Как да приемаме по-лесно критиката

Изслушвайте

Най-важното е да не се палите от най-малката критика и да оставяте емоциите да пречат на нормалното ви възприемане на информация. Изслушайте внимателно и докрай това, което има да ви казва вашият шеф, оставете го да ви обясни не просто, че е недоволен от вас, а най-вече защо.
Трудно е защото: на никого не му е приятно да го критикуват. Понякога резките думи ни се струват като директна атака срещу нас, а те всъщност са просто факти, които трябва да бъдат анализирани.
Плюсовете: когато изслушвате, вие си давате време да премине първоначалният афект – както вашият, така и на шефа ви. А когато се успокоите, и двамата ще може да говорите много по-разумно.

Чуйте истинското послание

Когато ви критикуват, не бързайте да се оправдавате или да се обиждате. По-скоро се съсредоточете да анализирате думите на началника си. Задайте си въпроси като: дали бих могла да свърша задачата по-добре или по-бързо, или по-друг начин? Как наистина мога да подобря качеството си на работа?
Трудно е защото: в повечето случаи се изживяваме като невинна жертва на “лошия” шеф, който само изисква от нас без да ни се отблагодарява. Но истината е, че сме на работа, за да работим, а не за да ни галят с перце.
Плюсовете: Когато насочим усилията си да анализираме ситуацията, всъщност действаме, а не стоим на едно място, затворени в собственото си недоволство и обида. А това да се опитаме да потърсим и собствените грешки в ситуацията, ни помага да се развиваме.

Не приемайте всичко лично

Дори и да ви критикуват на работното място, това не означава, че сте загубена кауза или че не се справяте. Ако всичко приемате като лична атака, защото вярвате, че шефът ви не ви харесва, тогава сами се вкарвате във филм, чийто край няма как да е хубав. Отърсете се от мислите, че нещата са лични и възприемайте всичко само като градивна критика. Ще видите, че това може да се окаже изключително позитивно и да станете още по-добра в работата си. Не отричаме, че е възможен и вариантът шефът ви наистина да има лично негативно отношение към вас, но в повечето случаи всичко се свежда просто до ефективността.
Трудно е защото: всеки иска да бъде похвален за усилията си. Но понякога нещата просто не вървят и въпреки старанието ни, отнасяме критика.
Плюсовете: Ако успеете да не приемате критиката в работата лично, можете да се превърнете в идеалния служител, който просто чува какво се изисква от него и дава най-доброто от себе си, а когато сбърка, просто се изправя и продължава напред, без да недоволства.

Приемете, че всеки греши

Някои от нас, особено тези, които са перфекционисти, трудно приемат критика от околните. Дори и от висшестоящите. Да признаете, че всеки от нас има недостатъци, дори и вие самите, не е лесно, но всъщност е изключително освобождаващо и е един от най-важните уроци не просто в работата, но и в живота. Грешките са възможност да погледнем на нещата от друг ъгъл, да се замислим над детайли, които иначе бихме пренебрегнали.
Трудно е защото: всеки иска да е перфектен.
Плюсовете: Единственият начин да ставаме по-добри е да приемем, че има накъде да се развиваме – тоест все още да правим грешки.

Погледнете в перспектива

Най-добрият начин да се справим с критиката е да не се вглеждаме прекалено в дадената ситуация. Ако се самонавиваме и премисляме по сто пъти защо сме получили тази критика и как тя не е била справедлива и как сме ощетени, ще загубим ценно време. Погледнете по-глобално на нещата, не се вторачвайте само в конкретната критика.
Трудно е: защото ние се водим от емоциите си, а те ни пречат да мислим глобално.
Плюсовете: Ако обаче съумеем да ги оставим настрани и се замислим за това каква е позицията ни в тази фирма, какви са плановете ни, какви са върховете, към които се стремим, тогава конкретната ситуация, може да ни се стори съвсем малка и незначителна спънка по пътя, по който вървим. Вес пак целта е да не позволяваме на нищо да ни спира!

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
X