Хуморът винаги е нож с две остриета, защото чрез него може да развеселите, но също така и да обидите другия, да нараните. Що се отнася за работната среда там от една страна винаги има нужда от хумор, за да се приема по-лесно стресът, но от друга – прекрачим ли границата работният процес се нарушава и дори може да се стигне до сериозни проблеми в екипа, заради прекалени или неуместни шеги. Как да го използваме в офиса, съветва кариерният психолог Симон Котен.
Хуморът е различен според страната, културата, религията, дори отделната личност. Един се смее на едно, друг – на друго. Котен подчертава: „Способността ни да се смеем на дадена фраза, ситуация или виц, зависят от нашия личен „багаж“, от културата ни, от пола ни, от възрастта, дори от миналото ни. Хуморът е възможност да погледнем на реалността и на проблемите си от по-далеч, от страни, за да можем да ги възприемем по-спокойно, с по-малко стрес“.
Според научни изследвания 84% от служителите, които имат чувство за хумор, по-добре и по-ефективно се справят с работата си. Специалистката по човешки ресурси Елоди Арнеги обяснява: „Смята се, че човек, надарен с чувство за хумор, е по-креативен, по-съзидателен към обкръжаващата го среда, по-бдителен, по-умен дори. Става дума обаче за хора с интелигентен, доброжелателен хумор. Те често са чаровни и умеят да създават добра работна среда и да обединяват екипа. Затова ръководителите имат нужда от такива хора“.
Още Фройд е описал, че хуморът има за цел да отърси индивида от негативните му емоции, от стреса, гнева, страха и тъгата. Описва го като защитен механизъм, помагащ ни да се изправим срещу стресови ситуации.
Затова и много ръководители съветват, когато правите презентация пред много хора, винаги да започвате с малка шега, така ще предразположите слушателите и ще ги спечелите на своя страна.
Много изследвания доказват, че хуморът е сред петте най-търсени качества от жените в един мъж. За някои дами той е дори на първо място, преди стабилността и отговорността. Но когато става дума за хумора в офиса, трябва да имаме винаги едно на ум. Симон Котен обяснява: „Чрез хуморът човек може много лесно да прекрачи границата, ако не умее да го контролира, да го използва само с положително социално значение и да го предлага в приемлив за всички вариант. Когато говорим а хумор дори една капка в повече може да накара чашата да прелее и нещата да излязат извън контрол. Тогава може да се окаже вместо забавен – нараняващ“.
Най-важният критерий, от който трябва да се водите при хумора в офиса, е да сте съпричастни. Винаги преди да си позволите някоя по-забавна според вас забележка, се поставете на мястото на другия и помислете той как би се почувствал от коментара ви. Ако рискувате да го засегнете, по-добре си спестете шегата, колкото и остроумна да ви се струва на вас. Защото дори и да предизвикате смеха на околните, ако думите ви наранят някого, всички ще ви приемат като безчувствен и жесток човек.
Психологът категорично отрича хуморът с расистки, сексистки, сексуален или политически привкус, защото чрез него единствено се създават врагове и сериозни проблеми в екипите.
Коментари (0)
Вашият коментар