Предмети, открити в гробницата на Тутанкамон, показват, че Момчето крал е първият фараон, който някога се е подложил на погребален ритуал, предназначен да съживи мумифицираното му тяло в отвъдния живот. Известен като Пробуждането на Озирис, древният ритуал се стреми да улесни трансформацията на починалия владетел в Озирис, бога на подземния свят, като по този начин гарантира неговото безсмъртие в духовното царство.
Очертавайки теорията си в ново проучване, авторът Никълъс Браун изследва наличието на четири позлатени дървени тояги, известни като emblem pedj-aha, които приличат на йероглифа „res" и са намерени в единия ъгъл на гробницата. „Това може да показва връзка с древен египетски текст, наречен "Книгите на подземния свят и небето", в който бог Хор държи символ "res", за да съживи мумията на мъртъв фараон, който след това приема формата на божеството Озирис", обяснява Браун.
Въпреки това, тъй като този текст се появява за първи път няколко десетилетия след смъртта на крал Тутан , връзката между четирите тояги и ритуала Пробуждането на Озирис досега е била пренебрегвана. И все пак Браун казва, че тъй като това може да е най-ранното археологическо доказателство за този ритуал, има основателна причина да се подозира, че той може да е бил създаден специално за Тутанкамон, тъй като неговите съветници се опитват да затвърдят връзките на фараона с традиционния египетски пантеон.
Необходимостта да се направи това произтича от факта, че бащата на Тутанкамон Ехнатон е изоставил тези божества и се е опитал да въведе нова, монотеистична религия. Според Браун обаче „програмата за възстановяване на Тутанкамон по време на неговото управление включвала не само възстановяване на официалната държавна религия и повторно отваряне на затворените храмове, но включвала и възстановяване на по-традиционните вярвания за задгробния живот и кралските погребални обреди и ритуали."
Авторът продължавала да цитира друг египтолог, Салима Имрам, чиято работа „убедително твърди, че необичайната мумификация на Тутанкамон за кралско тяло е направена, за да се подчертае природата му като току-що преобразен Озирис... и че кралят е показан като Озирис, повече от обичайното в кралските погребения, така че буквално да се подчертае не само божествеността на краля, но и неговата идентификация с Озирис в отвъдния живот."
Например балсаматорите на Тутанкамон са положили големи усилия, за да мумифицират пениса му в еректирало положение, което вероятно означава връзка с регенеративната сила на Озирис.
За да подкрепи хипотезата си, Браун анализира повторно четири глинени корита, открити близо до главата на саркофага на Тутанкамон. Докато оригиналната интерпретация на Хауърд Картър за тези подноси като емблеми на pedj-aha е все още широко приета, Браун предполага, че те всъщност са твърде малки за тази цел и следователно може да са изпълнявали алтернативна, ритуална функция.
Показателно е, че четирите корита са поставени върху тръстикова рогозка – характеристика, тясно свързана с ритуални дарения.
Освен това тавите са направени от нилска кал . „Това потенциално осигурява допълнителна връзка с Озирис, който е бил господар на земята на Египет, символизиран от богатата почва на наводнението на Нил, с конотации на плодородие и регенерация", пише Браун.
По този начин коритата „може да са били предмет, използван за ритуала на краля Пробуждането на Озирис, служещи за провеждане на възлияния или течни предложения от някакъв вид", добавя той.
Имайки предвид всички тези доказателства, авторът на изследването твърди, че „емблемите res/pedj-aha символизират заповед или етикетират починалия крал като „буден" и биха могли да функционират заедно с четирите малки глинени корита, които държаха течни възлияния, за да съживят мумията на краля."
„Вероятно един от многобройните погребални ритуали, представени в погребалната камера на Тутанкамон, е ритуалът Пробуждането на Озирис, а разположението на предметите в камерата е физическо представяне на тази церемония, предназначена да се изпълнява вечно за починалия фараон, за да се осигури животът му в отвъдния живот", заключава Браун.
Коментари (0)
Вашият коментар