С изключителния си вокален диапазон оперната прима владее сцената като малко други личности в историята. Но докато музиката й предлага усещане за контрол, личният й живот е много по-хаотичен и на моменти дори сърцераздирателен.
Турбулентният романс на легендарната оперна певица Мария Калас с гръцкия корабен магнат Аристотел Онасис е изследван в биографичния филм „Мария".
Режисиран от Пабло Лараин и с участието на носителката на „Оскар" Анджелина Джоли, която влиза в кожата на суперзвездното сопрано, филмът изследва края на живота на Калас през 70-те години на миналия век и отразява забележителните изпълнения, оформили трайното й наследство.
Родена през декември 1923 г. в Ню Йорк в семейството на гръцки имигранти, Калас придобива световна известност през 20-те и 30-те години благодарение на уникалните си физически дарби и безмилостното управление на съпруга си Джовани Батиста Менегини, който е неин мениджър. Но тъй като тяхната нестабилна връзка се разпада, Калас насочва романтичните си въжделения към Аристотел Онасис, който по-късно се жени за Жаклин Кенеди.
Любовният триъгълник продължава въпреки разменените брачни клетви и поради известността на всички, участващи в него. Тази драматична история се превръща в публичен спектакъл, интригуващ и до
днес.
Токсичният първи брак на Калас
Калас е на 23 години и почти без пари, когато среща Менегини на оперен фестивал в града на Ромео и Жулиета Верона. Въпреки разликата във възрастта им от 27 години, тя се омъжва за италианския индустриалец и предприемач през 1949 г. и Менегини става неин мениджър.
С негова помощ Калас гастролира в Италия и по света в големи градове като Буенос Арис и Лондон. Но според автора и историка Линдзи Спенс, която написва биографията на певицата „В ролята на дива: "Скритият живот на Мария Калас", издадена през 2021 година, Менегини е бил неверен във връзката им и на моменти „силно хищнически" спрямо съпругата си.
Отговаряйки за финансите на Калас, Менегини взема голяма част от печалбите й, или за да изплати дългове, или за да ги скрие в чуждестранни банкови сметки. В писмо Калас се оплаква от връзката им и от това, че Менегини разполага с нейните активи. „Съпругът ми все още ме тормози, след като ограби повече от половината ми пари, като записа всичко на негово име, откакто сме женени . Бях глупачка, че му се доверих."
Според Спенс Менегини е запознал Калас с лекар, който й е дал „течни витамини", за да поддържа строгия й график. Певицата иска да се установи и да създаде семейство, но продължава да пее по настояване на Менегини. Тя започва да губи контрол над гласа си през 60-те години на миналия век - може би поради прекомерна употреба, но по-вероятно резултат от недиагностициран дерматомиозит - възпалително заболяване, което причинява мускулна слабост.
Въпреки че двамата остават законно женени до 1971 г. , до този момент Калас се е разделила с Менегини и е намерила нова любов.
Онасис отказва да създаде семейство с Калас
След като среща Калас на парти през 1957-а, две години по-късно Онасис кани певицата на борда на своята яхта „Кристина". Това бележи началото на тяхната продължителна афера. Първоначално Калас намира Онасис за прекалено настоятелен и непривлекателен, но в крайна сметка се влюбва в
непрестанното му ухажване.
Решавайки официално да се оттегли от сцената в началото на 60-те, певицата все още се надява да създаде семейство с новия си ухажор. Въпреки това, както споделя Спенс пред Man & Culture Magazine, Онасис е предимно „привлечен от знаменитостта на Калас, което му осигурява статус".
Певицата забременява през 1960 и 1963 г., но според Спенс е претърпяла спонтанни аборти и в двата случая. Въпреки че никога не е било публично потвърдено, писателката Ариана Стасинопулос пише в книгата си „Мария Калас: Жената зад легендата", че Калас е забременяла за трети път през 1966 г., но е направила аборт по искане на Онасис. Линдзи Спенс се съгласява, че това вероятно е вярно.
„Мария винаги е искала деца, както често казвала на приятелите си, но Онасис я заплашва, че ще прекрати връзката им, ако тя задържи това дете", обяснява Стасинопулос. Това привидно бележи повратна точка в отношенията им, които започват да се влошават.
Лични писма и дневници предполагат, че връзката им също е била насилствена. Според един запис в дневник приятел на Калас твърди, че Онасис е упоявал певицата за сексуални цели. Мария започва да приема допълнителни лекарства като пентобарбитал за нестихващите си здравословни проблеми, което я води по пътя към пристрастяването.
По време на бурната връзка на двойката Онасис хвърля око и на овдовялата Джаки Кенеди. Той шокира Калас и много други хора, като се ожени за вдовицата на президента Кенеди, произхождащ от най-известното политическо семейство в САЩ.
Бракът на Онасис и Кенеди е внезапен
Онасис се жени за Кенеди на 20 октомври 1968 г. на личния си гръцки остров Скорпиос, след което Джаки приема фамилното му име. Мария научава за плановете им само три седмици преди церемонията. Бракът на младоженците е изпълнен с напрежение и изглеждаше мотивиран от външни фактори.
След убийствата на първия й съпруг - президента Джон Ф. Кенеди, през 1963 г. и на брат му Робърт Кенеди през 1968 г., Джаки се страхува за безопасността на семейството си. Аристотел, който има собствен остров и много пари, можел да й предложи както сигурност, така и културен начин на живот. „Той беше необикновено чаровен и добър слушател. Той можеше да говори за опера и картини и знаеше няколко езика", пише Пол Брандъс, автор на „Джаки: Нейната трансформация от първа дама в Джаки О", пред Closer Weekly.
Междувременно Спенс заявява, че преследването на Джаки от Аристотел е било политически мотивирано и част от желанието му да „уреди сметките" по наказателни обвинения, повдигнати срещу него години по-рано от Робърт Кенеди, тогавашния главен прокурор на САЩ.
В рамките на седмици след брачните им обети обаче стана ясно, че Аристотел все още предпочита Мария.
Двете съперници никога не се срещат
Аристотел продължава открито да се среща с Мария въпреки брака си с Джаки и нейното усещане за предателство. Той дори купува апартамента й в Париж. „Калас играе много грижовна роля, която той не може да получи от други жени", пише Линдзи Спенс . „За разлика от новооткритата си съпруга, която не можеше да контролира, Онасис можеше да контролира Калас емоционално, което от своя страна беше част от психологическото измерение на връзката им."
Пътищата на Мария и Джаки никога не са се пресичали, като певицата потвърждава това в интервю от 1974 г. с журналистката Барбара Уолтърс. „Не я познавам. Никога не съм я срещала", споделя Мария. Но двете явно таят лоши чувства една към друга.
Според Time Калас нанася не толкова завоалиран удар към бившата първа дама скоро след сватбата й с Аристотел през 1968 г. „Тя направи добре, Жаклин, да даде дядо на децата си", отбелязва Калас. В друг случай Онасис и Мария са снимани заедно в ресторант „Максим" във френската столица. След като вижда това, Джаки заминава за Париж, за да вечеря с него в същия ресторант два дни по-късно в знак на неподчинение.
Шофьорът на Аристотел Яйкинто Роса твърди, че Мария е била единствената истинска любов на шефа му и че двамата са се срещали всеки месец до смъртта му в средата на март 1975 г. „Тя беше истинската му съпруга, въпреки че никога не са се женили", споделя Роса, според Irish Independent.
Калас се оттегля от публиката в последните си години
Въпреки таблоидния интерес към личния й живот и продължаващите й здравословни проблеми, Калас е решена да направи още един опит да рестартира кариерата си.
Тя ръководи поредица от майсторски класове в The Juilliard School - известната консерватория за сценични изкуства в Ню Йорк, от октомври 1971 г. до март 1972 г. Калас избира 25 студенти певци от повече от 300 кандидати, за да изпълнят сцени и арии, създадени от легендарни композитори като Волфганг Моцарт , Джузепе Верди и Джакомо Пучини. Тези изпълнения по-късно вдъхновяват сценичната продукция на Терънс Макнали „Майсторски клас", която дебютира на Бродуей през 1995 г. и печели наградата „Тони" за най-добра пиеса през 1996 г.)
Калас също отива на разпродадено международно турне, на което си партнира с тенора Джузепе ди Стефано. Но след завършването му през ноември 1974 г. Мария се оттегля в апартамента си в Париж и изживява последните си години в уединение. Тя умира през септември 1977 г.
Устойчива хипотеза е, че Калас е починала до голяма степен от разбито сърце след смъртта на Онасис. Но според Спенс влошеното й здраве и пристрастяването към наркотици са по-логични виновници за сърдечния удар, който вероятно я е убил.
Филмът „Мария" разглежда не само личните отношения на Калас, но и нейното издигане като оперна звезда. За музикални сцени лентата използва комбинация от записи на Калас и нови вокали от Анджелина Джоли. За да се подготви за ролята, актрисата премина седем месеца гласово обучение.
Подобно на самата Калас, Джоли намира преживяването от пеенето трансформиращо. „Има нещо първично в това да намериш собствения си глас в собственото си тяло", казва Джоли пред People. „Това поражда определени емоции, с които може би не сте искали да се сблъскате, и няма начин да пеете с пълния си глас и пълната си емоция, без да се изправите пред чувствата и ограниченията си."
Освен Джоли, във филма участват Халюк Билгинер като Онасис и Алесандро Бресанело като Менегини.
Коментари (0)
Вашият коментар