Краткотрайната романтична връзка между легендарните фолкпевици повлиява на музиката и живота им за години напред.
Фолкзвездата Джоан Баез вижда „мърляво, малко, мръсно човешко същество с бледо лице", когато за първи път среща изгряващия музикант Боб Дилън през 1961 г. Но след като го чува да пее, Баез разбира, че в Дилън има нещо специално, което ще промени курса на музиката и собствения й живот.
Професионалните и лични отношения между Дилан и Баез са изследвани в биографичния филм „Напълно непознат" (A Complete Unknown), който вече е по кината и у нас.
Звездите в него са Тимъти Шаламе и Моника Барбаро, които влизат в кожите на двете музикални икони. И двамата актьори получиха номинации за „Оскар" за изпълненията си.
Лентата е номинирана за най-добър филм, базирана на книгата на музикалния журналист Илайджа Уолд, издадена през 2005 г, „Дилън става електрически". Тя проследява възхода на Дилън от 1961 г. до неговото вдъхновено от рока изпълнение на музикалния фестивал в Нюпорт през 1965 г., което разделя феновете на два лагера и променя траекторията на кариерата му. Както музиката на фолк суперзвездата се развива през това време, така се развива и връзката му с Баез.
Двойката се превръща от сътрудници на сцената в романтични партньори. Тяхната привързаност продължава кратко време, но има траен ефект върху кариерата и на двамата и все още очарова музикалните фенове до ден днешен.
Баез вече е звезда, преди да срещне Дилън
По времето на събитията в „Напълно непознат", Баез вече се е утвърдила като ключова фигура в изгряващата сцена на фолкмузиката. Пробивът й идва на фолклорния фестивал в Нюпорт през 1959 г., където дуетите й с Боб Гибсън очароват присъстващите и помагат на Баез, тогава на 18 години, да сключи договор със звукозаписна компания. Всеки от първите й три албума получава златен сертификат.
Баез е на турне през 1961 г., когато някой й препоръча да види „страхотен" нов изпълнител в Gerde's Folk City - музикално място в Гринуич Вилидж в Ню Йорк. И така тя и нейният приятел по това време се запознават с Дилън, чието истинско име е Робърт Цимерман, и неговата „Песен за Уди".
„Аз, разбира се, вътрешно се разпаднах напълно, защото беше толкова красиво", споделя Баез пред Rolling Stone през 1983 г. „Но не можех да кажа нищо, защото бях до моето много, много ревниво гадже, което ме наблюдаваше с крайчеца на окото си и ми се струваше, че се опитва да убие Дилън с поглед. И тогава Боб се приближи и каза: „Ъъъъ, здрасти" – един от онези красноречиви поздрави – и просто си помислих, че той е брилянтен и превъзходен и така нататък."
Скоро след това Баез кани Дилън да участва като подгряващ артист и дуетен партньор на нейното турне. Баез все още е по-голямото име - дори се появява на корицата на списание Time от 23 ноември 1962 г., но новото й протеже е на път към славата.
Дилън се среща със Сузе Ротоло преди Баез
Докато Дилън и Баез имат мигновена връзка, отношенията им първоначално не се отклоняват отвъд музиката. Една от причините е, че Дилън вече има партньор по това време.
През 1961 г. певецът се запознава със Сузе Ротоло по време на фестивал за фолклорна музика в Ню Йорк. „Тя беше най-еротичното нещо, което съм виждал", пише Дилън за Ротоло. „Имаше светла кожа и златна коса, чистокръвна италианка... Започнахме да си говорим и сърцето ми се завъртя в кръг."
Ротоло, чието име е променено на Силви Русо в „Напълно непознат", става известна като музата на певеца и вдъхновява някои от ранните му песни, включително „One Too Many Mornings" и „Tomorrow Is a Long Time". Тя дори се появява с него на корицата на албума му от 1963 г. - The Freewheelin' Bob Dylan.
Но с покачването на славата на Дилън, Ротоло започва да се възмущава от имиджа й като просто негов аксесоар или, както тя веднъж отбелязва, като „струна на китарата му". След нейно шестмесечно пътуване, за да учи изкуство в университета в Перуджа в Италия, връзката им бързо се влошава. Според The New York Times Ротоло се изнася от апартамента, в който живеят заедно с Дилън, през август 1963 г. и след като открива, че е бременна, се подлага на незаконен аборт.
По това време Дилън и Баез вече са започнали своята афера и са установили царуването си като доминиращи гласове във фолкмузиката.
Баез нарича връзката им „тотално деморализираща"
След издаването на гореспоменатия му албум от 1963 г., Дилън бързо става име, което е познато в цяла Америка, тъй като продължава да свири с Баез. Освен таланта си, Дилън и Баез са обединени от тяхната откровеност по отношение на социалните въпроси. Това се илюстрира от техните изпълнения на Марша към Вашингтон на 28 август 1963 г. – повода за прочутата реч на Мартин Лутър Кинг „I Have a Dream" – което само увеличава известността на Дилън.
Но до 1965 г. музикантът започва да се отдалечава от протестните химни и се насочва към по-масовите жанрове като поп и рок. Неговата процъфтяваща знаменитост допълнително обтяга отношенията му с Баез. „Мисля, че славата му дойде толкова бързо и беше толкова голяма, че някак се изгубих по средата", казва тя.
Докато двойката се разделя след турнето на Дилън в Обединеното кралство през 1965 г., но Дилън доразбива сърцето на Баез по-късно същата година. През ноември Дилън тихомълком се жени за Сара Лоундс, която е бременна с първото му дете.
Десетилетия по-късно, през 2023 г., Баез описва връзката им като „напълно деморализираща", но признава, че много фактори са допринесли за разпадането. „Бяхме в началото на 20-те си години. Бяхме глупави и не можеш да обвиняваш някого вечно", заявява тя.
Тяхната романтика вдъхновява множество песни
Въпреки че връзката им е приключила завинаги, чрез музиката им стана ясно, че Дилън и Баез все още са под влиянието на продължителни емоции.
През 1972 г. протестно настроената Баез дебютира с директно наречения сингъл "To Bobby" на нейната дългосвиреща плоча Come from the Shadows . Както Дилън си спомня в мемоарите си от 2004 г., песента го предизвиква да се върне към политически насочената музика, която го направи толкова популярен - „излезте и поемете отговорността, поведете масите – бъдете защитник, поведете кръстоносния поход".
Три години по-късно Баез възприема по-отразителен подход с „Диаманти и ръжда", който директно се фокусира върху връзката им. Дилън харесва песента и дори кани Баез да се присъедини към него за турнето му Rolling Thunder Revue.
Въпреки че Дилън остава много по-потаен относно музиката си, Баез вярва, че тя поне отчасти е вдъхновила песните му „Like a Rolling Stone" от 1965 г. и „Visions of Johanna" от 1966 г. Доказателство за последното се крие в загадъчен текст: „И Мадона, тя все още не се е появила". Според Far Out Magazine музикален журналист, който отразява фолклорния фестивал в Нюпорт през 1959 г., нарича Баез „босоногата Мадона", препратка към липсата на обувки по време на изпълнението и духовните теми в нейната музика.
Дилън не потвърждава, нито отрича спекулациите, подхранвайки интригата зад двете песни и до днес. Rolling Stone обяви „Like a Rolling Stone" за най-великата песен на всички времена през 2010 г., а ръкописна чернова на текст на Дилън беше продадена за повече от 2 милиона долара през 2014 г.
Баез и Дилън излизат тотално от животите си
Дилън, сега на 83 години, се смята за един от най-великите вокалисти във всеки жанр. Според Центъра на Боб Дилън в Тулса, Оклахома, той е издал повече от 50 албума и е написал повече от 6000 песни. 11-кратният носител на „Грами" получи президентския Медал на свободата от Барак Обама през 2012 г. и
Нобеловата награда за литература през 2016 г.
Аргументацията на комитета е, че музикантът е „създал нов поетически израз в рамките на голямата американска песенна традиция". Реакциите са противоречиви, от почуда до възторжено одобрение. Самият Дилън дълго време не реагира официално на оказаната чест и дори не отговаря на Нобеловия комитет, но в крайна сметка изразява благодарността си. Боб не присъства на церемонията, но изпълнението на Пати Смит на песента му „A Hard Rain's a-Gonna Fall" трогва нея и публиката до сълзи.
Боб Дилън е вторият човек в историята, отличен едновременно с Нобелова награда и „Оскар". Първият е Бърнард Шоу. Той става Нобелов лауреат през 1925 г. „за творчество, белязано от идеализъм и хуманизъм, за искряща сатира, често съчетана с изключителна поетична красота", а получава „Оскар" през 1939 г. за сценария на филма „Пигмалион", който е екранизация на едноименната му комедия.
Въпреки че не е толкова обемна, кариерата на Баез е въздействаща сама по себе си. Също на 83 години, тя издава повече от 30 албума, докато се оттегля от турнета през 2019 г. и бе въведена в Залата на славата на рокендрола през 2017 г.
Далеч от сцената и студиото, всеки от тях се жени и развежда. Дилън два пъти. Той е баща на шест деца, докато Баез има един син.
Що се отнася до връзката им един с друг, Баез споделя пред People през 2023 г., че след раздялата си двамата никога повече не са контактували помежду си. Все пак тя разкрива, че му е „простила напълно", след като нарисувала портрет на певеца в младостта му. „Пуснах музиката му и просто се разплаках. Когато приключих с рисуването, не ми остана враждебност. Никаква. Така си и остана", откровеничи Баез.
Дилън също се изказва любезно за Баез, като похвали бившия си музикален сподвижник по време на реч на гала на MusiCares през 2015 г. „Джоан Баез е брутално твърдоглава. Наистина независим дух, никой не може да й каже какво да прави, ако тя не иска да го направи", казва той . „Научих много неща от нея. За нейния вид любов и преданост, никога не бих могъл да се отплатя за това."
Сега едно ново поколение музикални фенове ще преживеят незабравимото си партньорство чрез филма „Напълно непознат", режисиран от Джеймс Манголд.
Той не е непознат за музикалните биографични филми. Преди това дирижираше лентата „Да преминеш границата" (Walk the Line) от 2005-а, разказваща за живота на Джони Кеш и Джун Картър Кеш.
Джеймс Манголд се среща с Боб Дилън няколко пъти преди началото на продукцията. Според Rolling Stone певецът е имал значително влияние върху сценария на филма и лично е настоял за корекции, включително промените в името и предисторията на Ротоло.
Междувременно актрисата Моника Барбаро, която играе Баез, се притеснява от срещата с легендата на американската фолкмузика, но певицата й дава своята благословия. „Тя е Джоан. Тя не е толкова загрижена да защитава нейното наследство. Тя даде разрешение да бъдат използвани песните й и всичките им аранжименти", споделя Барбаро пред The Hollywood Reporter. „Тя и Боб си приличат донякъде, тъй като не са толкова обсебени от диктуването на тази идея кои са и кои са били."
Може да видите модерния поглед върху връзката на Дилън и Баез в „Напълно непознат", който вече е на голям екран. Ел Фанинг играе измислената двойница на Сузе Ротоло Силви Русо. Филмът има осем номинации за „Оскар", включително за най-добър филм, най-добър адаптиран сценарий, най-добър режисьор, най-добър актьор за Тимоти Шаламе и най-добра поддържаща актриса за Моника Барбаро.
Коментари (0)
Вашият коментар