Напишете дума/думи за търсене

Ето рецептата за сбъдване на мечтите

Имаш ли мечта, има за какво да живееш, казват мъдрите хора. А целите не са нищо друго освен мечта с краен срок и план за изпълнение, казват практиците и се залавят за работа.

Един от тези практици по сбъдване на мечти – Надежда Михайлова, с охота споделя рецептата за постигане на личните цели в новия епизод на видеокаста “Уменията на 21-ви век”.

Защо трябва да си поставяме лични цели?

Целите, обяснява Надежда, ни помагат да вървим напред в живота с ясна визия, разгръщайки пълния си човешки потенциал. Носенето по течението на живота може да ни изиграе лоша шега, точно както плуването с надуваем дюшек в бурно море. Затова личните цели са така важни – за да управляваме живота си в посоката, в която искаме, а не просто да чакаме да ни се случи нещо хубаво.

Определянето на лични цели би ни помогнало не само да печелим по-добре, но и да живеем по-осъзнато, по-здравословно, в мир и разбирателство с околните.

Кои са необходимите съставки за сбъдване на мечтите?

На първо място ни трябва една много хубава мечта. Толкова хубава, че като си затворим очите, да я виждаме вече сбъдната, да я усещаме с всички сетива, да е нещо като видение, което ще ни зарежда всеки ден до сбъдването си.

Мечтата, казва Надежда Михайлова, е енергийният център на постигането на целите. Спортистите знаят това много добре. Те се виждат как стъпват на почетната стълбичка и с тази визия пред очите се подготвят ден след ден, година след година докато дойде време за Олимпиада или първенство. Получат ли медала си, те знаят, че целта им е постигната и е време за празнуване.

По същия начин стоят нещата и с личните цели. Имаме нужда от зареждаща, енергизираща мечта визия за бъдещия си живот, ясен план за пътя, по който ще стигнем там и категорично решение да действаме.

Как да избегнем капаните по пътя към целта?

Една от основните пречки за постигане на личните цели, смята Надежда, е начинът, по който си ги задаваме.

Обикновено казваме “Не искам да закъснявам за работа” или “Не искам повече да ям сладко”. И сякаш миг след това започваме да закъсняваме още повече и да прекаляваме още по-усърдно със сладкишите.

“Когато формулираме целта си с “не”, нямаме визия на крайния резултат. А както стана ясно, визията е движещата сила на нашата цел”, обяснява Надежда пред водещите на видеокаста Алекс и Алекс.

Затова нека обърнем негативните цели в позитивни. “Ще стигам навреме на работа” и “Ще се храня така, че да съм здрав” са същите като предишните цели, но вече имаме визия. Знаем как ще изглежда успехът.

Друго препятствие пред поставянето на целите е формулирането им със сравнение “Искам да съм по-здрав”, “Искам да съм по-богат”. Това е скрита критика към нас самите, от което мотивацията ни за действие спада значително.

Добре поставената цел изглежда ето така:

  • Мисълта за нея да ни действа енергизиращо
  • Ясна като визия и изпълнение
  • Да е под наш контрол
  • Да е добра за нас и другите в дългосрочен план.

 Ако вече сте си поставили такава цел, ви остава само последната съставка от рецептата, а именно: действието.

Както гласи китайската мъдрост “И най-дългото пътешествие започва само с една крачка”. Но за да стигнем до крайната си дестинация, за да сбъднем мечтата си, е нужно да направим и втората, и третата и всички останали стъпки до постигане на целта.

Как и откъде да намираме сили за всяка следваща крачка, вижте във видеото

За Надежда Михайлова, гост в 8-и епизод от видеокаста “Уменията на 21-ви век”:

Надежда Михайлова е професионален сертифициран коуч (РСС) към Международната федерация по коучинг (ICF) и е сред водещите треньори в България с повече от 20 години опит в областите лидерство и личностно развитие. Опитът й включва 10 години като лидер в динамична и бързо разрастваща се консултантска организация, където управлява и развива високоефективни екипи, които поставят стандартите в бранша. Надежда е фокусирана върху решения и базирана на ценности, комуникация и въздействаща позитивна настройка на мисълта. Тя работи успешно с лидери и екипи, които са иновативни, предизвикват статуквото и се осмеляват да влияят и променят себе си.

За видеокаста „Уменията на 21-ви век“:

Образователният видеокаст „Уменията на 21-ви век“ е продължение на успешната вътрешна програма за обучения в лични, социални и граждански умения, която се провежда сред служителите на Lidl.

Той осигурява платформа за разговор по важни за личностното развитие и израстване теми. Водещи на видеокаста са  двама експерти от HR екипа на Lidl - Александрина Николова и Александър Стоичков. В разговори със специалисти в различни области те обсъждат актуални теми като  медийна грамотност, изграждане на личен бранд в социалните мрежи, асертивна комуникация, поставяне и постигане на лични цели, баланс между работа и личен живот и много други.

  • Ключови думи:
X