Идеята, че човек с влияние може да бъде използван, за да продаде нещо на народа, не е нова.
През XVIII век кралските особи подкрепяли всякакви продукти, продавани на масите.
Днес за продажба на лъскавост се употребяват велможи без порядъчна себестойност като клана Кардашиян.
Но да бъдеш „влиятел", тоест някой, който се е създал сам-самичък в социалните медии и е натрупал аудитория, която да му вярва, е тотално друга инфлуенсър бира.
Въпреки че с появата на нови платформи светът на влиятелните люде в дигиталното пространство продължава да се променя, неизбежно е да се запитаме
дали се задава културна промяна в царството на интернет славата?
Твърде вероятно. Тъй като всеки напоследък се опитва да бъде „инфлуенсър", индустрията е станала по-малко ексклузивна и на свой ред по-малко надеждна.
През 2010 г. гурутата на красотата в YouTube сключваха по-доходоносни договори с марките в бранша. Ставаха знаменитости за нула време и излагаха на показ луксозния си начин на живот.
С течение на годините обаче общността на видеогиганта се пренасити с наставления по гримиране.
Добра роля за това изигра и аферата Dramageddon от 2018 г., когато четирима бюти ютюбъри, станали изключително популярни не само със съветите си за разкрасяване, но и с приятелството си, се хванаха за гушите. Това накара доста от последователите им да канселират абонаментите си за техните канали.
Горе-долу по това време правилата за това как инфлуенсърите могат да рекламират тенденции пред публиката си в социалните медии се промениха и Instagram се превърна в предпочитаната платформа за звезди и марки.
Същността на това да си инфлуенсър остана същата, но на повърхността изглеждаше много по-различно. Започна да се обръща по-малко внимание на личната драма, а фокусът попадна върху продажбата на перфектното битие на влиятелите. Но всичко това започна лека-полека да се рони, когато пандемията разби тази илюзия.
Тогава се появи TikTok.
Харизматичната непринуденост на приложението за споделяне на видео привлича все повече почитатели. Има милиони гледания на клипове в TikTok, които съветват как дадено съдържание да стане вайръл и как да се изгради аудитория.
С две думи, вменява на всеки, който иска да бъде инфлуенсър, че може да стане такъв. Но това не е непременно нещо лошо, защото
в ерата на инфлуенсърите нищо не е постоянно и брандовете разчитат на това.
Някои експерти твърдят, че насищането означава повече възможности за малките, маргинализирани творци да получат част от пая на влиятелите. Растежът на инфлуенсърите в нета създаде възможности за хора извън традиционния архетип на слабата бяла, богата жена и позволи на микроинфлуенсърите (вариращи между 10 000 и 50 000 последователи) да се заявят като валидни създатели на съдържание, което става все по-лесно за творене.
Изгряващият тренд „комфортен инфлуенсър" създава непринудено съдържание в TikTok у дома, докато върши обикновени неща като почистване, приготвяне на храна или разговоря с член на семейството си. Този тип „лидери на мнение" се чувстват от аудиторията си като приятели, за разлика от знаменитостите като гурутата на красотата в YouTube.
Но след като ги видим да правят традиционни неща, присъщи на инфлуенсърите, например да ходят на спонсорирани пътувания от дадена марка или да публикуват промоционално съдържание, интернет бързо ги осъжда и също толкова бързо ги забравя.
Ще умре ли някога културата на инфлуенсърите?
Проучванията показват, че инфлуенсър маркетингът е по-ефективен от традиционните медии за въздействие върху решенията за покупка.
SEO специалистите са наясно с различните начини, по които може да се използва тази услуга за техните клиенти. Повечето компании се обръщат към блогъри чрез мрежи за влияние поради положителната полза, която предлагат за техните марки, в сравнение с рекламирането на продукти в статия с очевидна SEO полза.
Степента на приемане от инфлуенсърска гледна точка не само е по-висока, но има и по-голяма готовност от страна на блогърите да споделят крайния резултат. Как може да кажем „не" на това?
Възходът на интернет микроинфлуенсърите позволи на индустрията за създаване на съдържание да расте и да се демократизира. Тя вече разполага с повече пространство за разнолики автори и нарастваща прозрачност по въпроси като разликите в заплащането между половете.
Но жизненият цикъл на инфлуенсъра е пословично нестабилен. Днес той се управлява от TikTok.
Но интернет историята досега индикира, че влиятелите и марките неизбежно ще се прехвърлят на друга платформа и ние, публиката, ще се присъединим към тях. Как ще изглежда инфлуенсър културата тогава? Ще трябва да изчакаме и да видим.
Коментари (0)
Вашият коментар