Напишете дума/думи за търсене

Пропастта между поколенията - преодолима ли е?

Човешките същества споделят много характеристики. Няма съмнение обаче, че социокултурният контекст, в който сме родени, израстваме и продължаваме да живеем, оказва влияние върху личността ни и начина, по който виждаме живота. Ето защо хората от различни поколения може да имат трудности при разбирането, връзката и взаимодействието помежду си. Това е известно като пропастта между поколенията.

Един от най-често срещаните начини за сегментиране на населението е въз основа на тяхната възраст или година на раждане. С други думи, в зависимост от поколението, към което принадлежат.

През 2012 г. маркетинг компанията Kotler & Keller представи една от най-известните класификации в това отношение. Тя определи няколко различни групи: тихото поколение, бейби бумърите, поколението X, поколението Y, поколението Z и поколението Alpha. Поколенческата пропаст обозначава разликите в нагласите, ценностите и поведението между членовете на тези категории.

Видимостта на пропастта между поколенията
Тази празнина се появява в различни контексти.

Знание
Несъответствието в знанията между епохите е очевидно, особено що се отнася до цифровото разделение. Новите поколения са дигитални граждани. Те използват интернет и технологични устройства по начин, който техните предшественици не са усвоили. Освен това техните познания по езици са склонни да маркират бариера или неравенство между тях и другите поколения.

Комуникации
Всяко поколение също има свой стил на общуване. Това може да затрудни обмена между тях. Например може да попречи на комуникацията между учител и ученик, но също така може да повлияе на взаимодействието между родители и деца или между различни поколения в една и съща организация или компания.

Стойности
Основните ценности на по-младите хора се различават значително от тези, възприети от по-старите поколения. Например бейби бумърите са склонни да бъдат по-внимателни и ориентирани към работата, а тези от поколението X отдават по-висока стойност на баланса между професионалния и личния живот. Докато тези от поколението Y проявяват по-общителни и глобални нагласи.

Това може да предизвика търкания, когато различни кохорти съжителстват или си сътрудничат за постигане на общи цели, тъй като приоритетите и начините на действие на хората не са еднакви за всички.

Мотивация
Начинът за мотивиране или насърчаване на всяко от тези поколения също е различен.

Както се посочва в статия, публикувана в International Journal of Economy, Management and Social Sciences, по-традиционните поколения са склонни да търсят уважителна комуникация и да ценят личните отношения в бизнеса. Междувременно новите поколения предпочитат по-директни и ясни комуникации (като изпращане на имейли) и ценят равното отношение.

Независимо дали баща иска да мотивира сина си да се съсредоточи върху обучението си или шефът се опитва да ръководи работен екип, знанието какво мотивира всеки индивид въз основа на неговото поколение е от съществено значение.


Предимства и недостатъци на пропастта между поколенията
Вече станаха ясни пробойните на пропастта между поколенията. Въпреки това разликата между генерациите може да бъде и предимство, тъй като подобни различия спомагат за обогатяване на перспективите на всички участници. Например по-младото поколение може да си сътрудничи с по-възрастните и да ги запознае с новите технологии и да отвори съзнанието им за скорошни идеологии, които преди са им били непознати.

По отношение на по-старото поколение те могат да споделят знанията си, да дават съвети въз основа на своя опит и да предават важни ценности, които може би са имали по-голяма тежест в предишни етапи.

За да се възползвате от разликата между поколенията, е важно да приложите поредица от стъпки.
• Уважавайте всяко поколение. За да направите това, трябва да изоставите идеята, че вашите идеали и перспективи са правилни и да се опитате да ги наложите на онези, които мислят различно.
• Поддържайте открито отношение и искрен интерес. Трябва да имате предвид, че разнообразието е голямо предимство, за да се обогатите и да научите това, което иначе не бихте знаели.
• Идентифицирайте и подобрявайте качествата и добродетелите на всяко поколение. Ценностите и нагласите на всяка възрастова група могат да донесат уникална стойност на семейството или организацията, ако бъдат оценени и използвани по съответния начин.
• Намерете общи пространства. Фактът, че хора от различни кохорти живеят заедно и споделят време, може да бъде изключително полезен. За да направите това, трябва да търсите споделени интереси, проекти и хобита, които позволяват този обмен.

С две думи, пропастта между поколенията е неоспорима реалност, пред която сме изправени в различни области. Разбирането какво е това и неговото влияние ни оставя в по-добра позиция да намалим триенето и да се възползваме от разнообразието.

Когато взаимодействаме с хора от различни поколения, трябва да поддържаме открито и уважително отношение. Може да се наложи да смекчим комуникацията си, за да се адаптираме, или да положим усилия да разберем техните ценности и какво ги мотивира.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
X