Напишете дума/думи за търсене

Конкурентната култура и как тя вреди на работното място

Състезателната култура е гръбнакът на почти всеки етап в нашето общество. То се вклинява в нас още от детството, в училище и по-късно се засилва, когато навлезем в света на професията, която сме избрали. Английският психолог и философ Хърбърт Спенсър измисли класическия термин „оцеляване на най-силния“, за да дефинира тази очевидна необходимост да се състезаваме помежду си.

В днешно време всяка компания и организация е изправена пред постоянна конкуренция, за да добави стойност към себе си и да остане на пазара. Но на каква цена? Необходимо ли е също така да се развива вътрешно съперничество между самите служители? И какъв ефект има това върху работното място?

Аристотел Онасис твърди: „Нямам приятели или врагове, само конкуренти“. Тази идея успешно илюстрира визията на много големи бизнесмени, тези, които напълно доминират своя бизнес и служители.

Не е съвпадение, че състезателната култура е във възход през последните десетилетия.

Културата на конкурентоспособността е широко разпространено явление. Тя се е увеличила в резултат на глобализацията и ще продължи да нараства с продължаващото развитие на новите технологии.

Как конкурентоспособността засяга работното пространство?
Всички ние понякога трябва да работим в конкурентна среда. Но трябва да сме наясно, че вътрешната конкуренция между служителите мотивира някои и обезкуражава други. Не всеки преживява подобни ситуации по един и същи начин.

Проблемът е във фирмите, които установяват жестока конкурентна култура, за да постигнат целите си. Те също така са склонни да създават работна среда, в която липсва сътрудничество и сплотеност. Това са сценарии, които далеч не насърчават творчеството и производството, но не осигуряват никакви ползи.

1. Конфликти на работното място
Националният институт за професионална медицина в Осло (Швеция) публикува интересен анализ през 2022 г. по тази тема. Изследователите твърдят, че конфликтът на работното място често води до отпуск по болест.

В много случаи конкурентната култура на една компания води до различия, критика и дори тормоз сред служителите.

Необходимостта служителят да се открои и да постигне заслуги, като надмине колегите си, оформя ситуации, които са едновременно неудобни и заплашителни.

2. Хроничен дисфункционален стрес
Компаниите, доминирани от работна среда, в която конкуренцията е постоянна, носят голям психологически дискомфорт на своите служители. Докато стресът в определени моменти може да бъде положителен, когато натискът и съперничеството са редовен елемент на работното място, психичното здраве на служителите в крайна сметка е засегнато.

3. Неетично поведение
Неструктурираната и основана на съперничество състезателна култура води до поведение на измама. Възникват неетични реакции и действия, които могат да граничат с престъпление. Изглежда, че ако единствената цел на служителя е да постигне повече от другите и да бъде най-добрият в екипа, сплотеността, емпатията и взаимното уважение изчезват. Тогава съперничеството води до заплашителни и дисфункционални реалности.

4. Намалена производителност
Изследване, проведено от Китайския университет, твърди, че най-конкурентоспособните служители са тези, които внасят иновации в компанията и които проявяват най-възприеманата самоефективност.

Ако работното място е добре структурирано и няма безмилостна конкуренция, ще има положителни резултати. Докато във фирми, доминирани от силна конкуренция, служителите се чувстват обезсърчени, поради което производителността страда.

5. Предизвикателствата, които се превръщат в заплахи
Конкурентоспособността се ръководи от мотивация и желание за постигане на успехи. Служителите се нуждаят от самочувствие, когато трябва да предизвикат колегите си на работното място. Несъмнено има нещо обогатяващо в тези процеси. Това е така, защото конкуренцията е форма на предизвикателство и когато има цели и ентусиазъм, могат да се постигнат големи цели.

Проблемът с конкурентното работно място е, че е жестоко и служителите не се чувстват предизвикани, те се чувстват застрашени. Изведнъж техните колеги вече не са членове на екипа, а съперници. Те се превръщат във фигури, които измислят трикове и механизми, за да разобличат другите и да подкопаят тяхната продуктивност. Това не е етичен или успешен механизъм за никоя организация.

6. Конформизъм
Потапянето в неблагоприятно, силно конкурентно и изтощително работно място може да доведе до конформизъм. Това означава, че служителят, вместо да подобри представянето и собствената си ефективност, може да избере да прави минимума, който се изисква от него, за да не се стресира или да изпадне в опасни ситуации.

7. Менталното здраве е засегнато
Някои личности се адаптират и виждат ползи в силно конкурентни условия. Други обаче са по-уязвими към стрес и безпокойство. Въпреки че е вярно, че ефектите от конкурентната култура на работното място варират между служителите, в среди, където съперничеството е токсично и неинтелигентно, има определени последствия. Тези ефекти се управляват от:

• Стойността на служителя не се признава.
• Стресът е постоянен.
• Всеки на работното място изглежда като заплаха.
• Служителите започват да носят своите проблеми и тревоги у дома.
• Те вярват, че в един момент ще загубят работата си, защото не са достатъчно конкурентоспособни.

Тези променливи са сериозни фактори за психическото благополучие на служителя. Психологическото здраве се влияе от постоянната конкурентоспособност на работното място.

Едно от най-големите притеснения, които служителят има в конкурентна работна среда, е да бъде уволнен, защото не е постигнал очакваните цели или не е на същото ниво като най-успешните работници.

На работното място винаги е за предпочитане да се насърчава кооперативна работна култура.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
X