Напишете дума/думи за търсене

Густав Климт и женската сексуалност

Някои художници имат толкова интимно съзнание за човешката природа и човешката психика, че биха могли да бъдат психолози. Такъв е Густав Климт, роден в австрийската столица през 1862 г.

21 години по-късно отваря художествено студио, което е специализирано в стенописи. Докато първите картини на Климт са в класическия стил, типичен за края на XIX век, неговият по-зрял стил се появява около 1897 г. благодарение на Виенския сецесион, на което той е основател. Климт е част от тази живописна тенденция - движението, базирано на създаването на изкуство, което е ново, свежо, освободено и честно.

Той и неговите съмишленици са художници, които се бунтуват срещу академичното изкуство със своя декоративен стил, който е подобен на Арт Нуво.

Климт се опитва да се доближи до истината с изкуството си. Иска да изследва несъзнаваното. Той има потребност да знае какво го е подтикнало да рисува едно нещо, а не друго. Това любопитство, този съществен въпрос го карат да рисува едно и също нещо многократно, със същите цветове и същите форми и фигури.

Климт проявява особен интерес към психологията на собственото си изкуство, за да може след това да влияе върху умствените процеси на зрителя. Според изследователя и професор Ерик Р. Кандел - директор на Института за мозъчни науки „Кавли” в Колумбийския университет, някои художници като Климт изразяват мислите и психиката си в картините си, но техните творби също са отражение на това кой ги наблюдава и какво ги мотивира да рисуват.

"Целувката"
"Целувката"

Любовта на Густав Климт към женската сексуалност
Професор Кандел говори за това как Густав Климт рисува несъзнаваното. Той се интересувал особено от женската сексуалност и неговото творчество помага на поколенията след него да обогатят разбирането си за тази тема, която и до ден днешен често е табу. Художникът заявява, че жените имат сексуален живот, който е независим от този на мъжете. В този смисъл той разбира, че сексуалността не е чист импулс, който съществува сам по себе си, а че може да се преплита с агресия.

Климт изпитва силен интерес към биологията. Той чете Дарвин и посещава лекции и дисекции на австрийския лекар Рокитански. Веднъж видял под микроскоп живи организми, Климт започва да включва изображения на клетки и други структури в своите картини. Всички овални форми в неговите творби представляват яйцеклетки, а правоъгълните форми символизират сперматозоиди.

Може да видите примери за това в известната му картина „Целувката“. Това обаче е много по-ясно изразено в неговата картина, озаглавена „Даная”, в която Зевс забременява Даная с дъжд от златни монети. Правоъгълниците символизират, че монетите всъщност са сперма и тя изглежда като инкубатор.
"Даная"
"Даная"

Докато зрителят движи очите си отляво надясно на платното, Даная се превръща в правоъгълен сперматозоид, а сферите стават оплодени яйцеклетки, за да символизират зачеването.

Един от крайъгълните камъни на психоаналитичната мисъл е, че най-добрият начин да изследвате подсъзнателния ум на другите хора е първо да изследвате своя собствен. По това време Фройд изучава тълкуване на сънища, а Климт сънува само жени. Защото той рисува само жени.

"Портрет на Адел Блох-Бауер"
"Портрет на Адел Блох-Бауер"

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
X