Някои художници имат толкова интимно съзнание за човешката природа и човешката психика, че биха могли да бъдат психолози. Такъв е Густав Климт, роден в австрийската столица през 1862 г.
21 години по-късно отваря художествено студио, което е специализирано в стенописи. Докато първите картини на Климт са в класическия стил, типичен за края на XIX век, неговият по-зрял стил се появява около 1897 г. благодарение на Виенския сецесион, на което той е основател. Климт е част от тази живописна тенденция - движението, базирано на създаването на изкуство, което е ново, свежо, освободено и честно.
Той и неговите съмишленици са художници, които се бунтуват срещу академичното изкуство със своя декоративен стил, който е подобен на Арт Нуво.
Климт се опитва да се доближи до истината с изкуството си. Иска да изследва несъзнаваното. Той има потребност да знае какво го е подтикнало да рисува едно нещо, а не друго. Това любопитство, този съществен въпрос го карат да рисува едно и също нещо многократно, със същите цветове и същите форми и фигури.
Климт проявява особен интерес към психологията на собственото си изкуство, за да може след това да влияе върху умствените процеси на зрителя. Според изследователя и професор Ерик Р. Кандел - директор на Института за мозъчни науки „Кавли” в Колумбийския университет, някои художници като Климт изразяват мислите и психиката си в картините си, но техните творби също са отражение на това кой ги наблюдава и какво ги мотивира да рисуват.
Любовта на Густав Климт към женската сексуалност
Професор Кандел говори за това как Густав Климт рисува несъзнаваното. Той се интересувал особено от женската сексуалност и неговото творчество помага на поколенията след него да обогатят разбирането си за тази тема, която и до ден днешен често е табу. Художникът заявява, че жените имат сексуален живот, който е независим от този на мъжете. В този смисъл той разбира, че сексуалността не е чист импулс, който съществува сам по себе си, а че може да се преплита с агресия.
Климт изпитва силен интерес към биологията. Той чете Дарвин и посещава лекции и дисекции на австрийския лекар Рокитански. Веднъж видял под микроскоп живи организми, Климт започва да включва изображения на клетки и други структури в своите картини. Всички овални форми в неговите творби представляват яйцеклетки, а правоъгълните форми символизират сперматозоиди.
Може да видите примери за това в известната му картина „Целувката“. Това обаче е много по-ясно изразено в неговата картина, озаглавена „Даная”, в която Зевс забременява Даная с дъжд от златни монети. Правоъгълниците символизират, че монетите всъщност са сперма и тя изглежда като инкубатор.
Докато зрителят движи очите си отляво надясно на платното, Даная се превръща в правоъгълен сперматозоид, а сферите стават оплодени яйцеклетки, за да символизират зачеването.
Един от крайъгълните камъни на психоаналитичната мисъл е, че най-добрият начин да изследвате подсъзнателния ум на другите хора е първо да изследвате своя собствен. По това време Фройд изучава тълкуване на сънища, а Климт сънува само жени. Защото той рисува само жени.
Коментари (0)
Вашият коментар