Напишете дума/думи за търсене

Вермеер и неговите мистерии

Вермеер създава картини, които са сред най-обичаните и почитани в историята на изкуството. Въпреки че само около 36 от тях са оцелели, тези редки произведения са сред най-големите съкровища в света. Но чували ли сте за някои от мистериите в живота му?

Когато споменем името Вермеер, мигновено в главата ни изниква образът на девойката от картината „Момиче с перлената обеца“.
Това е едно от най-лесно разпознаваемите живописни произведения от широката публика. То е толкова важно, че много хора го наричат „Мона Лиза” на Севера.
Прекрасният рисунък на обикновено момиче, изографисано от нидерландския майстор от XVII век, се превърна в универсална икона.

Изкуството на Вермеер става най-популярното от нидерландския Златен век, тъй като творчеството му е интимно и традиционно. Той посвещава майсторството си на изследване на ежедневни моменти, документиращи вътрешни пространства, олицетворение на бароковия жанр.

Неговото владеене на пигмента на боите и светлината го издига отвъд царството на други художници от неговото време. Талантът му дава неподражаем поглед върху начина на живот, който има по онова време.

Ранният живот на твореца
В продължение на стотици години хората са намирали вдъхновение в картините на Йоханес (Ян) Вермеер, но животът и изкуството му обаче остават загадка.
Вермеер е роден през 1632 г. в Делфт, Нидерландия, но никой не знае точната му дата на раждане. Той е роден в семейство от „по-низшата” средна класа.

Баща му Рейниер Янш е майстор на коприна, който става ханджия и по-късно търговец на произведения на изкуството. Заради последното младият Вермеер започва да култивира вкус към рисуването.

Предполага се, че Дигна Балтус – неговата майка, е била неграмотна домакиня. Това вярване започва, защото Балтус се подписа с „X“ вместо с нейното име в брачното си свидетелство.

През 1652 г. бащата на Вермеер почива, което автоматично го прави наследник и на двата семейни бизнеса. Преди това събитие биографията му почти не е документирана, поради което никой не знае много за първите му 20 години от живота.

През 1653 г. Вермеер се жени за Катрин Болнс и приема католицизма. Двойката има 15 деца, четири от тях почиват.
Интересното е, че с единадесет бягащи деца около себе си, само две от картините на Вермеер ги изобразяват директно. Вместо това съпругата му Катрин служи като модел за много от неговите творби.

Ранна работа и зрялост
В ранната си кариера Вермеер се фокусира върху създаването на картини, базирани на историята. По това време той пресъздава много сцени от Библията и класическата митология.
Благодарение на Мария, неговата тъща, Вермеер успява да получи достъп до най-богатите граждани на Делфт, като Питер ван Руйвен. Въпреки това, за разлика от повечето си съвременници, Вермеер никога не напуска родния си град и разчита единствено на местно покровителство за поръчките си.

Според изследване Йоханес и Катрин са живели щастлив брачен живот до преждевременната смърт на Вермеер през 1675 г. Смята се, че той е починал от инсулт. Двойката била женена 22 години.
Катрин подкрепя работата на съпруга си. Подобно на повечето художници през това време, Вермеер също натрупва редица дългове, с които семейството му трябва да се справи след смъртта му.

Ограниченият успех на Вермеер се дължи на невъзможността да намери поръчки извън Делфт, тъй като, както стана ясно, не напуска пределите му. Това му пречи да комерсиализира произведенията и таланта си, което значително намалява финансовите му постъпления.

Освен това ограниченият му успех е свързан с недостига на материалите, с които е работил. За разлика от Рембранд, Вермеер не работи с гравюри, които са изключително популярни по това време.

Малкият успех на художника в този исторически момент се дължи и на случайни обстоятелства. Например френско-нидерландската война. Фактът, че войските постоянно нахлуват в града, има отражение върху пазара на изкуство.

Неговата смърт и няколко мистерии
През декември 1675 г. Вермеер се разболява и умира, докато тича. Предвид дълговете му съпругата му била принудена да се откаже от наследството си и в резултат на това кредиторите й конфискуват активите.

Вермеер бил ръководител на група художници, които се учили един от друг, обсъждайки различни техники. Наричали се Гилдията на художниците в Делфт.

Въпреки че неговите другари го уважавали много, той умира беден и почти напълно неизвестен за около двеста години. През XIX век светът на изкуството преоткрива творчеството му и тогава мистериите около живота му изплуват отново.

Как Вермеер овладява изкуството да създава яснота в своите картини? Това е нещо, за което много хора се чудят, тъй като лесно се бъркат със снимки. Може би причината, поради която творбите му отнемат толкова много време, за да ги създаде, е именно защото той работи усилено, за да улови толкова много светлина и сенки. Но как успява да постигне това?

Според някои майсторството на Вермеер е несъпоставимо с това на неговите колеги. Други казват, че той е създал ранен тип камера, наречена „камера обскура“, която му позволява да „спре времето“ и да изучава ефектите на светлината.

Вермеер обикновено рисува портрети или сцени с хора, изпълняващи ежедневната си работа. Приписват му се само два пейзажа. Този художник разбира ефекта на светлината и отражението върху човек или предмет. Всъщност изкуствоведите отдават реализма на картините му именно на този факт. Вермеер признава, че окото не вижда целия обект и неговия действителен цвят поради ефектите на светлината и отражението.


Момичето с перлената обица
Това е една от най-известните му творби.
Картината показва момиче, чието лице отразява удивително светлината, докато тя обръща поглед към художника. В тази картина може да видите сенките, проектирани върху бузата и носа на момичето, докато избледняват на заден план.

Картината е вдъхновение за едноименния роман на Трейси Шавалие от 1999 г и последвалата филмовата адаптация през 2003 година.

Харесайте Facebook страницата ни, благодарение на която нашите текстове ще достигат по-неудържимо до вас.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
X