Eлизабет Тейлър, Вивиан Лий, Моника Белучи... Икони, увековечили красотата и силата си на големия екран с ролята на Клеопатра - една от най-легендарните женски фигури в историята.
Естествено, че на израелската актриса Гал Гадот първа й хрумва самата тя да изиграе този епичен образ, олицетворяващ властта на жената още от древността. Клеопатра в киното досега е безпогрешен залог, затова индустрията показа интерес. Търгът за епос за египетската владетелка бе спечелен от киностудио Paramount pictures.
Съобщено бе, че сценарият ще е на легендарната Лаета Калогридис (“Александър”, “Нощна стража”). С режисурата ще се заеме Пати Дженкинс, двете с Гадот блеснаха като топтандем с “Жената чудо” - първия супергеройски филм с жена в главната роля и режисиран от жена. Заради лентата Дженкинс стана и втората жена в историята на Холивуд, заснела филм с бюджет от над 100 милиона долара. Продукцията неусетно наложи и Гадот като лице на феминизма.
Разбира се, продуценти на епоса за Клеопатра ще са отново двете дами плюс съпругът на Гадот и Чарлз Роувън, съосновател на Atlas Entertainment.
Израелската актриса обеща точно на Международния ден на момичето, че публиката ще види Клеопатра по начин, по който не е била виждана досега - “за първи път през погледа на жените както зад, така и пред камерата”.
Надали изобщо е очаквала, че нещо може да се обърка. Всичко изглежда повече от страхотно и лесно, но... не и в новия Холивуд. Обявяването на проекта провокира вълна от мощни критики срещу подобно “избелване” на египетската владетелка, която според критиците трябва да бъде изиграна от арабска или африканска актриса, а не от Гадот. Иначе се продължава с тенденцията още от зората на индустрията към “холивудско варосване”.
Американският писател Морган Джеркинс изрази мнение, че царицата трябва да бъде въплътена от актриса с кожа, “по-тъмна от кафява хартиена торба”, тъй като това ще бъде “исторически коректно”.
Почитателите на Гадот също не закъсняха да се отзоват в защита, като припомниха безспорни факти - Клеопатра е родена в Египет, но е дъщеря на Птолемей XII Авлет, наследница на Птолемей I Сотер - един от генералите на Александър Велики. Тоест във вените й тече македонско-гръцка кръв.
В Израел от своя страна се обидиха също и видяха антисемитски настроения зад атаките срещу Гадот.
Сет Францман, журналист в “Джерузалем пост”, изразява мнение, че не бива евреите да бъдат лишавани от възможност да изобразяват роли на личности от Близкия изток предвид това, че “са предимно хора от Средния изток както с далечни, така и с по-близки корени”.
Вълненията са разнообразни и бурни, а някои стигнаха дотам да анализират хаштагове на актрисата. Особено внимание се обръща върху такъв от 2014 г. с почит към израелската армия от времето на нападението на Израел върху ивицата Газа, когато за 50 дни израелската армия елиминира около 2251 палестинци, сред които 551 деца и 299 жени.
Преди звездата на Гадот да изгрее в Холивуд, тя минава през армията, в която постъпва на 20 години на задължителна 2-годишна служба. Назначена е като фитнес инструктор и обучава войниците как да са винаги във форма и готови за битка. Преди това на 18 години става Мис Израел 2004, а по-късно учи право и международни отношения в родината си. Всъщност военната й подготовка се оказва сериозен трамплин за нея, като с уменията си си спечелва участие в четири филма от поредицата “Бързи и яростни”, където играе Жизел Яшар.
Относно “варосването” в Холивуд има хора, които още не могат да простят някои своеволия. Нападки отнесоха и Скарлет Йохансон, която игра азиатка в “Дух в броня”, и Джейк Джиленхоу за “Принцът на Персия”. Да не забравяме и че Крисчън Бейл изигра Мойсей, но примерите са много. С времето обаче все повече хрумки търпят провал още преди камерата да заработи. Преди няколко години само споменаване от страна на режисьора Дейвид Франзони, че би искал Леонардо ди Каприо да изиграе персийския поет Джалал ад-Дин Мохамад Руми, разбуни духовете много сериозно. И това не стана.
Неотдавна не се посрещна добре и нечие предложение, че Анджелина Джоли перфектно би изиграла Клеопатра.
В настоящия случай обидата за мнозина е, че Холивуд открай време използва многократно Африканския регион като обикновен фон за бели актьори в разнообразни блокбастъри и прочее и не каства северноафриканци за водещи роли, а само за екзотично периферно присъствие. Според критиците всичко това е обезсърчително, като се имат предвид предприетите скорошни стъпки за половото, религиозното и расовото разнообразяване на ставащото на екрана. Иначе казано - няма “Оскар” за който не слуша.
Киното вече трябва да се съобразява с редица изисквания. В същото време актуалните спорове около желанието на Гадот да блесне по-царствено препращат за пореден път и към историческите спорове.
През последните години историци като Хилке Туер от Австрийската академия на науките поставиха под съмнение дългогодишната вяра, че Клеопатра VII е бяла.
Етническият произход на майка й остава недоказан, което подсилва идеята, че владетелката е със смесена кръв. Предполага се, че нейната майка е била от семейството на жреците на Мемфис с местен египетски произход. Има и теория, че родителите на Клеопатра са били брат и сестра, тъй като подобно на много кралски династии и Птолемеите често се женят помежду си, за да запазят чистотата на кръвната си линия.
От своя страна кръвосмешението обяснява защо красотата на царицата на Египет вече се определя предимно като мит. Навярно нейната физическа красота е силно прехвалена заради безспорното обаяние на интелекта и характера й. Всъщност без някога да е управлявала еднолично, днес Клеопатра е най-известният египетски владетел изобщо, за когото е чувал всеки, и оставя в сянката си дори Рамзес Велики II - Великия праотец. Всъщност последната от Птолемеите успява да се превърне в "първата световна знаменитост".
Клеопатра била любимка на баща си, мразена от сестрите си. Била полиглот и изучавала математика, философия, ораторско майсторство и астрономия. Плутарх твърди, че нейната красота “не е несравнима”, но притежавала “неустоим чар”, с който покорявала всички.
Самата тя държи масите да я възприемат като могъща и властна, като е изобразявана с подсилено мъжки черти на монети с нейния лик, за да демонстрира сила. Римската пропаганда пък я представя като изкусителка, в чиито крака лазели най-великите мъже. Освен всичко тя знаела, че убийството е най-сигурният начин да се отстраняват пречките. И била безпощадна в това отношение, включително към собствената си плът и кръв.
И днес няма яснота какъв точно е бил цветът на нейната кожа, а десетките предположения са базирани на “опасна серия дедукции от частични или очевидно недостоверни доказателства” според британската историчка Мери Биърд.
Дори смъртта на Клеопатра е епична като за финал, но всъщност е съвсем неясна. Легендата разказва, че се самоубива, след като оставя змия да я ухапе - най-вероятно египетска кобра. През 30 г. пр.н.е. тя и Марк Антоний отнемат живота си, той - като се наръгва в корема, когато войските на Октавиан ги преследват до Александрия. Плутарх обаче признава, че не е ясно какво точно се е случило наистина с Клеопатра. Известно е, че е криела смъртоносна отрова в свой гребен, възможно е и да се е убола с карфица, потопена преди това в отрова - змийска или друга.
Толкова малко се знае действително, че най-коректно е Клеопатра да бъде наричана “царица без лице”.
Обикновено това би трябвало да даде простор за развихряне на въображението в света на седмото изкуство, но крилете вече удрят извън всякакви лимити.
Клеопатра сякаш е невъзможна в новия Холивуд.
Коментари (0)
Вашият коментар