Напишете дума/думи за търсене

И на 80 Красимира Колдамова танцува - чрез телата на учениците си

Хората трябва да си тръгнат от залата с блеснали погледи, обича да казва голямата българска балерина.

Външният вид не е всичко, има и много неща вътре в нас, каза балерината на вечерта по случай годишнината си

“Аз все още танцувам на сцената... чрез телата на моите ученици”. Тези думи на голямата българска балерина Красимира Колдамова изправиха на крака препълнената зала на Софийската опера и балет в неделя, 3 февруари. Присъстващите на галавечерта в чест на 80-годишнината на Колдамова помислиха за момент, че любимката на поколения наистина ще направи поне няколко стъпки.

Всъщност световноизвестната българска балерина обича да повтаря тези думи и ги е казвала многократно през последните години. “Нашето изкуство е визуално, но външният вид не е всичко. Има и много неща вътре в нас”, каза още Колдамова в тази незабравима вечер.

Тя е една от балерините с доста дълъг сценичен живот - около 50 години. Влиза в операта през 1954 г. едва на 16 години. Последното ѝ участие в “Жизел” е през 1991 г., а спектакълът, който мнозина смятат за връх на кариерата ѝ - “Едит Пиаф”, е поставен през 1998 г., когато вече е на 60 години.

На 65-годишна възраст обува палците и влиза в спектакъл, посветен на самата нея и наречен “50 години метаморфози”. В него танцува с две от най-талантливите си ученички - Диляна Никифорова и Вяра Начева.

Красимира Колдамова е и един от най-големите родни балетни педагози. Още през 1991 г. основава първата у нас частна балетна школа и много от учениците ѝ днес танцуват в България и по света.

СНИМКИ: Софийска опера и балет и личен архив

Колдамова гастролира на много сцени по света, като най-често гостува в Париж и Хавана. Но първата  любов е сцената на Софийската опера и балет, където започва да работи през 1954 г.
Колдамова гастролира на много сцени по света, като най-често гостува в Париж и Хавана. Но първата любов е сцената на Софийската опера и балет, където започва да работи през 1954 г.
Балерината и арх. Таню Манчев са вече почти 60 г. заедно в живота. Когато я среща за първи път, той е на 14 години и изпада в шок от външния  вид. Тя го забелязва едва 5 г. по-късно, но близо 10 години са само приятели. Сватбата им е повече от екзотична - на пуст плаж под лунна светлина порязват ръцете си, притискат ги и след това запалват по една циганска лула. Продължават да празнуват този ден като истинско начало на съвместния си живот.
Балерината и арх. Таню Манчев са вече почти 60 г. заедно в живота. Когато я среща за първи път, той е на 14 години и изпада в шок от външния вид. Тя го забелязва едва 5 г. по-късно, но близо 10 години са само приятели. Сватбата им е повече от екзотична - на пуст плаж под лунна светлина порязват ръцете си, притискат ги и след това запалват по една циганска лула. Продължават да празнуват този ден като истинско начало на съвместния си живот.
Красимира Колдамова има удивително дълга за балерина кариера. На професионалната сцена е от 1954 година, като с малки прекъсвания е работила почти изключително само в Софийската опера и балет. Тя е и един от създателите на студио “Арабеск” през 70-те години, дълги години след пенсионирането си е балетен педагог.
Красимира Колдамова има удивително дълга за балерина кариера. На професионалната сцена е от 1954 година, като с малки прекъсвания е работила почти изключително само в Софийската опера и балет. Тя е и един от създателите на студио “Арабеск” през 70-те години, дълги години след пенсионирането си е балетен педагог.
Красимира играе за последен път в “Жизел” през далечната вече 1991 г. Неин партньор като Албер в тази коронна роля на Колдамова е Бисер Деянов.
Красимира играе за последен път в “Жизел” през далечната вече 1991 г. Неин партньор като Албер в тази коронна роля на Колдамова е Бисер Деянов.
Красимира Колдамова като почетен гост на едно от последните издания на Международния балетен конкурс във Варна. Тя е лауреат още от първото издание на конкурса през 1964 г. На снимката е с примабалерината Сара-Нора Кръстева.
Красимира Колдамова като почетен гост на едно от последните издания на Международния балетен конкурс във Варна. Тя е лауреат още от първото издание на конкурса през 1964 г. На снимката е с примабалерината Сара-Нора Кръстева.
През 1998 г. Красимира Колдамова осъществява една своя отдавнашна мечта - да направи спектакъл по песни на Едит Пиаф. Прави го в сътрудничество с балета на Русенската опера. По онова време тя е вече на 60 години, но публиката не забелязва това - над всичко стоят нейното изящество и женственост.
През 1998 г. Красимира Колдамова осъществява една своя отдавнашна мечта - да направи спектакъл по песни на Едит Пиаф. Прави го в сътрудничество с балета на Русенската опера. По онова време тя е вече на 60 години, но публиката не забелязва това - над всичко стоят нейното изящество и женственост.
На 3 февруари 2019 г. вечерта в Софийската опера бе прожектиран филм портрет, посветен на Красимира Колдамова. Балерината гледа отблизо с огромно вълнение видеокадри от честването на нейната 70-годишнина преди 10 години.
На 3 февруари 2019 г. вечерта в Софийската опера бе прожектиран филм портрет, посветен на Красимира Колдамова. Балерината гледа отблизо с огромно вълнение видеокадри от честването на нейната 70-годишнина преди 10 години.
След юбилейната вечер, посветена на 80-годишнината на балерината. Тук е с примабалерината и художествен ръководител на балета на Софийската опера Сара-Нора Кръстева, вицепрезидента Илияна Йотова и примабалерината и репетитор в Софийската опера и балет Маша Илиева (вдясно).
След юбилейната вечер, посветена на 80-годишнината на балерината. Тук е с примабалерината и художествен ръководител на балета на Софийската опера Сара-Нора Кръстева, вицепрезидента Илияна Йотова и примабалерината и репетитор в Софийската опера и балет Маша Илиева (вдясно).
Малка част от учениците на Красимира Колдамова: примабалерината Диляна Никифорова и солистките на Софийската опера и балет  Лора Бошнакова, Ирина Желева, Илияна Филипова и Иванка Касабова  (от ляво  на дясно).
Малка част от учениците на Красимира Колдамова: примабалерината Диляна Никифорова и солистките на Софийската опера и балет Лора Бошнакова, Ирина Желева, Илияна Филипова и Иванка Касабова (от ляво на дясно).
Колдамова е първата изпълнителка у нас на ролята на Кармен в едноименния балет по музика на Родион Шчедрин и Жорж Бизе. През 1970 г. - само 3 години след световната му премиера, в България пристига кубинският хореограф Алберто Алонсо, който е създател на балета. На снимката - с изпълнителите на “Кармен” по време на юбилейната вечер на 3 февруари (от ляво на дясно) Никола Хаджитанев, Катерина Петрова, Венера Христова, Цецо Иванов и др.
Колдамова е първата изпълнителка у нас на ролята на Кармен в едноименния балет по музика на Родион Шчедрин и Жорж Бизе. През 1970 г. - само 3 години след световната му премиера, в България пристига кубинският хореограф Алберто Алонсо, който е създател на балета. На снимката - с изпълнителите на “Кармен” по време на юбилейната вечер на 3 февруари (от ляво на дясно) Никола Хаджитанев, Катерина Петрова, Венера Христова, Цецо Иванов и др.
Бисер Деянов е най-дългогодишният партньор на Красимира Колдамова на сцената. На снимката е с Ясен Вълчанов.
Бисер Деянов е най-дългогодишният партньор на Красимира Колдамова на сцената. На снимката е с Ясен Вълчанов.
През 50-те години
През 50-те години
Красимира Колдамова през 90-те години. Тогава тя работи много с балета на Русенската опера и по-специално с хореографа Мехмед Хикметов.
Красимира Колдамова през 90-те години. Тогава тя работи много с балета на Русенската опера и по-специално с хореографа Мехмед Хикметов.
Фрагмент от “Сюита Бах” - спектакъл, който съчетава  балета с музиката на гениалния немски предкласик.
Фрагмент от “Сюита Бах” - спектакъл, който съчетава балета с музиката на гениалния немски предкласик.
Спектакълът по песни на Едит Пиаф е представен по време на галавечер на варненския балетен конкурс през 1998 г.
Спектакълът по песни на Едит Пиаф е представен по време на галавечер на варненския балетен конкурс през 1998 г.
ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
X