В “Сфумато” тези месеци кипи най-усилна работа. Понеже част от спектаклите в афиша са с участието на студенти от НАТФИЗ, а те няма как да забият из местата за почивка и купони заради изпитите, афишът се пълни с нови и стари заглавия - още малко и ще се прокъса от тежестта.
Традиционни текстове се редуват с опитни постановки на актьори и бъдещи режисьори, у които очите и шестото чувство на Маргарита Младенова и Иван Добчев са усетили талант и амбиции. Ще се проврем между тях, за да видим какво може да се гледа през януари.
Ателие “Светлото бъдеще на битака” е на синора между представление и репетицията за него с лидер Иван Добчев. Актьорите Гергана Кофарджиева, Василена Винченцо, Катерина Керемедчиева, Кристина Кулиш, Виктория Николова, Свежен Младенов, Иван Николов и Стилиян Желязков се опират на две основи - визията на архитект Мариана Колова за грамадата на връх Бузлуджа, като факт на утопичните амбиции, и книгата на украинската писателка Светлана Алексиевич “Време секънд хенд”. Алексиевич се прочу с документалните си текстове за реалната същност на съветския човек във “Войната няма женско лице”, “Цинковите момчета”, “Последните свидетели”.
Друг сходен спектакъл е Bio.Ego.Organic, иронизиращ рекламните безсмислици за всичколекуващи илачи. Той е влязъл в афиша като мултимедиен пърформанс върху текстове и видео на Христо Ушев плюс текстове на израелския писател Етгар Керет, модерен и превеждан на 34 езика автор.
Още едно предложение в този граничен жанр е “Покаяние” на Велимир Велев, който използва кукли, балет, цирк, пантомима и физически театър, за да импровизира с вещи от дърво. Амбицията му е да попълни сценичната си колекция с импровизации с “петте елемента”.
За почивка от агресията на концептуални спектакли в “Сфумато” афишът предлага и традиционни текстове, наречени със старомодното име пиеси, често на световни драматурзи. Режисьорът Ангел Еленов, брат на известния актьор, режисьор и създател на детска театрална студия Димитър Еленов, продължава да е верен на американския автор Мърей Шийзгал и пусна в афиша на работилницата “Тигър” с Борислава Стратиева и Стоил Стоянов. Неговият сънародник Тенеси Уйлямс присъства с драматичния текст “Стъклената менажерия”, също опитван на BG сцената. Сега постановката е на Йордан Славейков и Димитър Касабов, автор и режисьор от любимите на “Сфумато”, с участието на Каталин Старейшинска (виж “Антигона” в Театър “София”), Албена Георгиева, Петър Дочев и Димитър Николов.
Вече препатили по сцените актьори участват в спектакъла “Анатол” на Шницлер в режисурата на младия Антон Угринов. В любовните епизоди, за които трябва въображение, за да се нанижат на сцената, играят Алиса Атанасова (виж афиша на МГТ “Зад канала”), Дария Симеонова (да си гледал сериала “Откраднат живот”), Лилия Гелева (виж афиша на Младежкия театр), Иво Аръков, Сотир Мелев, Веселина Конакчийска (пак погледни към Младежкия театър), Мадлен Йорданова, Тихомира Темелкова, Даниана Коева, Георги Йовчев, Николай Табинков.
Върхът на сладоледа в новия афиш на “Сфумато” е “Мъртвешки танц” от Стриндберг, стар спектакъл на Маргарита Младенова. Велик, страхотен, не знам още какви суперлативи да измисля. Владо Пенев и Светлана Янчева показват урок по актьорско майсторство с всички отсенки на потиснатото его, взривяващо се в унищожителен сарказъм и самоирония, с илюзии за преходността на грешките и вината. Липсващата любов и нейните заместители унищожават живота на мъжа и жената, които изпитват удоволствие от това. Стриндберг, Младенова и двамата актьори с поддръжката на Цветан Алексиев предлагат преживяване, за което може да заимстваме оценката на един европейски футболен треньор в неговата си област - “Те самите не знаят колко са велики!”
Коментари (0)
Вашият коментар