Пролетно зелено е цветът на 2017 г. Това определи Институтът за цветовете на компанията “Пантон”, който по традиция разкрива тенденцията в началото на всеки декември. Специалистите от института описват новия цвят като “свеж и пикантен жълто-зелен
нюанс, който може да се види в първите дни на пролетта,
когато природата се пробужда, възстановява и подновява”.
“Знаем в какъв свят живеем - много напрегнат и много стресиран. Това е цветът на надеждата и връзката ни с природата”, заяви Лийтрис Ейсман, изпълнителен директор на “Пантон”. “Той ни говори за думи като възраждане, освежаване, съживяване, подновяване. Всяка пролет влизаме в нов цикъл на природата и кълновете излизат от земята. Това е потвърждение, че животът се завръща и тепърва ще процъфтява”, допълни той.
През 1999 г. институтът за първи път дава своето предложение за цвят на милениума. За такъв е коронясано небесносиньото. Впоследствие се оказва, че тенденцията оказва влияние върху различни сфери, свързани с дизайна. Затова “Пантон” продължава вече 17 години да прави прогнозите си. Според специалистите в института решението им не се базира на случайно хрумване. Огромен екип от хора следи новостите в музиката, обзавеждането, модния подиум, текстилната индустрия, дори технологията. Върху финалния избор биха могли да повлияят също важни световни събития или филми. След дълги обсъждания листът с окончателното решение се прибира в плик и никой от участниците няма право да издава тайната. В началото на декември институтът излиза с официално съобщение, което се превръща в събитие за световната преса и модната индустрия. Наричат избирането на цвят на годината “самоизпълняващо се пророчество”. Веднага след неговото обявяване в стотици сфери настъпват промени. Производителите по целия свят бързат да го добавят при артикулите си. С модата се съобразяват дори при направата на опаковки, торбички и подаръчна хартия. От своя страна търговците реагират светкавично, заливайки рафтовете си с продукти в популярния цвят заради търсенето.
Факт е, че няма и начин да се измери наистина ли прогнозата се е сбъднала,
но бизнесът подхваща подобни съобщения и ги превръща в маркетингов трик.
Що се отнася до пролетно зеленото, от института го забелязали още в края на 2014 г. Тогава той се появява на модните подиуми доста често. След това специалистите обърнали внимание, че технологичните компании започват да боядисват в зелено офиси и продукти като автомобили, преносими компютри и друг вид мобилна техника. От психологическа гледна точка е доказано отдавна, че именно този нюанс и резедавото успокояват съзнанието. Неслучайно в Япония съществува от векове концепция, наречена “къпане в гората”. Според нея, ако си стресиран, едно от най-добрите неща, които можеш да направиш, е да се разходиш в гората. В случай че това е невъзможно, алтернативен вариант е цветът да се вкара в житейската среда чрез облеклото или обзавеждането на дома. Самият Ейсман също напомня за японската идея при обявяването на нюанса, който ще е актуален през следващата година.
Коментари (0)
Вашият коментар