Друг портрет се крие под Мона Лиза, оповести френски учен. Паскал Коте заявява, че е направил откритието си след повече от 10 години в анализи на картината чрез разработената от него рефлективна светлинна технология. Реконструкцията показва седяща жена, която гледа встрани, предава Би Би Си, цитирана от "Площад Славейков".
От Лувъра, където съхраняват и експонират най-прочутата творба на Леонардо да Винчи, не коментират твърденията на Коте.
Вместо всеизвестния, прям поглед на Мона Лиза, на по-ранния портрет няма и следа от загадъчната ѝ усмивка, която занимава ценителите на изкуството повече от 500 години.
Твърденията на Паскал Коте обаче се противоречиви и разделят мнението на експертите по работата на Леонардо. Изследователят е получил достъп до картината през 2004 г. Той е пионер в техника, която разграничава различните слоеве на платната, за да станат видими дори векове по-късно. Именно с нея е проучвал и Мона Лиза.
Джокондата е била обект на няколко изследвания в последните 50 години, последните от тях включват инфрачервени инспекции и мултиспектрален скенер. Но Коте твърди, че неговата техника е способна да проникне още по-дълбоко под пластовете на една картина.
„Сега вече можем да анализираме какви са слоевете на платното и можем да ги разграничим съвсем ясно – обяснява той. – Можем да реконструираме цялата хронология около създаването на едно платно.“
Смята се, че Леонардо създава „Мона Лиза“ между 1503 и 1517 г., докато работи във Флоренция, а после се мести във Франция. Има и дългогодишен дебат около идентичността на модела на картината. От векове се смята, че тя е Лиза Джерардини, съпруга на флорентински търговец на коприна.
Коментари (0)
Вашият коментар