Теорията за гнилата ябълка твърди, че във всяка организация има човек, чието отношение или личност може да „зарази“ останалите чрез своето поведение. Тези хора не само причиняват дискомфорт и нещастие в работната среда, но и представляват голяма икономическа тежест за самите компании.
Даваме прозвището „гнили ябълки” на колеги, които използват негативизъм, критика или постоянно злоупотребяват с емоциите на околните. С поведението си те замърсяват цялото работно място, причинявайки стрес, страдание и ниска производителност.
"Какво мога да кажа? Наех грешен човек. Той унищожи всичко, за което прекарах 10 години в работа, започвайки от мен. "
Тези думи са изречени от Стив Джобс заради Джон Скъли. Той дори трябваше да напусне компанията, която създаде, заради него. Този известен случай в никакъв случай не е единственият. Както показва проучване на групата Glassdoor, 95% от компаниите твърдят, че наемат поне една лоша ябълка всяка година.
Колко влияние може да има един човек, за да може да промени основите на цяла организация и да създаде такова отрицателно въздействие? Много експерти казват, че това е нещо като ефект на домино.
Някои хора са толкова вредни, че могат да разрушат морала на цял екип. В много случаи въздействието не засяга само техните колеги. Клиентите също се оказват на приемния край на лошите практики, некомпетентност или токсична личност.
Как един човек дестабилизира цяла организация
Негативното поведение на отделен служител може да има огромно влияние в цялата фирма. Проблемите с работата често не се ограничават до работното място; те могат да повлияят и на лично и семейно ниво. Трудовите конфликти не остават в офиса, а ги вземаме със себе си у дома
Ето как тези „гнили ябълки“ заразяват други хора:
• Те избягват собствените си работни задължения
• Те са песимисти, пораженци и изключително критични към всичко и всички
• Те действат като истински главорези. Прибягват до агресия, сплашване, подигравки и критика
• Гнилите ябълки също са нечестни. Те използват незаконни методи, пишат фалшиви доклади и използват измама и изнудване.
Какво да направите, когато „гнила ябълка” избяга от филтрите на процесите на подбор
Теорията за гнилата ябълка ни казва, че обикновено отнема много време на колегите да се намесят, въпреки факта, че те са тези, които първо понасят въздействието на тези токсични и негативни ситуации. Невинаги е лесно да се докладва или разкрие подобно поведение, нито да се убеди ръководството да се намеси.
В наши дни много компании продължават да функционират вертикално, а не хоризонтално. Това означава, че често няма много гъвкавост, нито директна комуникация между служителите и ръководството. Тази йерархия на бизнеса означава, че гнилите ябълки остават по-дълго на работа, заразяват все повече и повече ситуации и увеличават нестабилността в офиса.
Коментари (0)
Вашият коментар